|
|
| 29. jan 2009 kl 22:30 |
Print
Send artikel
|
| Weekendklummen: Niels Munch-Holbek skriver om det virkelige Cuba, før Castros revolution for 50 år siden. Ikke det Cuba, vi får fortalt om.
|
| Af Niels Westy Munch-Holbek |
| |
I en artikel i anledning af 50 året for den autoritære diktator Fulgencio Batistas flugt fra Cuba, der banede vejen for den totalitære diktator Fidel Castro, beskrev Spaniens største dagblad, El Pais, levevilkårene i Cuba i dag som ringere end før 1959. Med tanke på vestlige mediers normale omtale af Cuba gennem de sidste 50 år, var det ganske opsigtsvækkende.
På trods af, at glansen for længst er gået af det revolutionære Cuba, så har et af de faste holdepunkter i medier og uddannelsesmateriale altid været, at forholdene var ringere før Castro greb magten. Ofte beskrives Cuba før 1959 som et fattigt tilbagestående land, præget af analfabetisme og ekstrem ulighed. En fremstilling der har meget lidt med virkeligheden at gøre. Ifølge statistik fra FN, var Cuba Latinamerikas tredjerigeste land i 1950'erne. Det var en dynamisk økonomi i rivende udvikling. Cuba var således mere velstående end lande som f.eks. Spanien, Portugal, Grækenland og Finland, for slet ikke at tale om Hong Kong, Sydkorea, Taiwan og Japan. Sådan er det ikke længere.
I dag er Cuba et af Latinamerikas absolut fattigste lande. Som det eneste land i regionen er antallet af personbiler i forholdt til befolkningens størrelse faldet siden 1950'erne, hvor antallet af personbiler kun blev overgået af Venezuela. Ernæringsmæssigt har man ifølge statistik fra FAO oplevet et fald i det daglige kalorieindtag siden 1950'erne. I samme periode er landet gået fra at producere 80% af sit forbrug af landbrugsvarer til i dag kun at producere 20%.
Når man i et undervisningsmateriale udarbejdet af Mellemfolkeligt Samvirke og beregnet for folkeskolerne kan læse, at i "begyndelsen af 1950'erne var mange cubanere utilfredse med forholdene i deres land: Flere og flere blev fattige, mens nogle få blev meget rige. De var trætte af, at deres præsidenter hellere ville være gode venner med amerikanerne end med almindelige cubanere", bør man spørge sig selv, hvorfor i alverden der så var så mange mennesker i resten af verden, der ønskede at immigrere til Cuba?
Fra århundredeskiftet og frem til slutningen af 1950'erne modtog Cuba over 1 mio. immigranter, og mere end 25% af befolkningstilvæksten i denne periode bestod af indvandrere. Da Batista flygtede ud af Havana i de tidlige morgentimer den 1. januar 1959, lå der 12.000 ubehandlede immigrationsansøgninger på den cubanske ambassade i Rom.
En anden af de sejlivede myter om Cuba og Havana før 1959 er datidens Cubas afhængighed af turistindtægter, mafiaens indflydelse og den udbredte prostitution. Fakta er, at Cuba i dag er langt mere afhængig af turistindtægter, mens det anslås, at der er mere end 10 gange så mange prostituerede på Cuba, sammenlignet med 1950'erne. Og hvad angår Cuba som mafiastyret spillebule i 1950'erne, skal det lige medtages, at den ejede blot to ud af de ti casinoer, der fandtes i Cuba i 1950'erne.
I førnævnte undervisningsmateriale kan man ganske opbyggeligt læse, at grunden til, at man har så få biler er, at den cubanske regering hellere vil bruge pengene på uddannelse og hospitaler. Og når man skriver, at "derfor blev der bygget mange nye skoler, og undervisningen blev gratis", kunne man jo få indtrykket af, at der ikke fandtes et offentligt skolevæsen før 1959. Men det gjorde der i høj grad. Der var ca. ti gange flere offentligt ansatte end privat ansatte lærere, tre statslige universiteter, og med lige under 25% var andelen af det offentlige forbrug, der gik til uddannelsessektoren, Latinamerikas højeste.
Cuba havde da også en af Latinamerikas laveste andele af analfabeter. Den succesfulde kampagne mod analfabetisme, som Castro-regimet gennemførte i 1960'erne, og hvis "storslåede" resultater kritikløst blev viderebragt af medier rundt om i verden, skete altså på en yderst billig baggrund. Langt de fleste cubanere kunne nemlig allerede læse og skrive, og de kunne rent faktisk bruge det til noget. Sammenlignet med forholdene efter 1959, var der før revolutionen stort set ingen censur i Cuba. Befolkningen kunne købe og læse den litteratur, den ville. Der udkom mere end 50 daglige aviser - i dag kan cubanerne vælge mellem blot 17, hvis indhold er givet på forhånd. Derudover havde Cuba 23 tv-stationer - i dag er der fem.
At der eksisterede et marked for 23 tv-stationer og mere end 50 dagblade i et land med under 7 mio. indbyggere på daværende tidspunkt passer kun dårligt på en befolkning, præget af fattigdom og usle levevilkår. Med mindre man da vil påstå, at de rige ikke lavede andet hele dagen end at zappe rundt mellem TV-kanaler og bladre i aviser - helst mens de kørte bil.
Med 45 tv-apparater per 1.000 personer, det femtehøjeste i verden på daværende tidspunkt, og 169 radioer per 1.000 indbyggere, det næsthøjeste antal i Latinamerika, var der da også en betydelig del af befolkningen, som havde mulighed for at benytte de mange tilbud. I dag har selv Bolivia flere radioer i forhold til befolkningens størrelse end Cuba.
Og når indikatorer for levevilkår som f.eks. middellevetid og børnedødelighed fortsat fremhæves i et forsvar for Cuba efter 1959, bør det vel rettelig medtages, at Cuba allerede i 1950'erne havde regionens højeste middellevetid og laveste børnedødelighed (verdens 13. laveste) ifølge WHO. Heller ikke her startede man på bar bund.
Før 1959 var det kun Argentina og Uruguay, der havde flere læger og tandlæger i forhold til befolkningens størrelse end Cuba. Det skal medtages, at de to lande også havde et højere antal end USA på dette tidspunkt. Med sine 128 læger og tandlæger per 100.000 indbyggere lå Cuba på niveau med Holland, men foran f.eks. England og Finland.
Ligeledes var antallet af sengepladser, én per 190 indbyggere, højere end FN's egne minimumsanbefalinger for udviklede lande på daværende tidspunkt. Det skal medgives, at Cuba i de mellemliggende år har øget antallet af læger betydeligt, og i dag er det land i verden med flest læger i forhold til indbyggertallet. Dog er effekten af dette grundet kronisk mangel på bl.a. medicin og elendige fysiske forhold på de hospitaler, almindelige cubanere kan frekventere, nok begrænset. Og medtager man de fremskridt, der er sket både regionalt og globalt indenfor sundhedsvæsnet, er den mest korrekte beskrivelse af Cuba efter 1959, at udviklingen i sundhedstilstanden har været ringere, end det måtte forventes, udgangspunktet taget i betragtning.
Der vil måske være en eller anden af læserne, der undrende vil stille sig det spørgsmål, at hvis det vitterligt er, som jeg påstår, hvorfor er det så ikke mere alment anerkendt? Dertil kan jeg kun svare, at en sådan undren så sandlig er på sin plads. Man kan måske undskylde musikere, skuespillere, filminstruktører og andre kunstnere, fra Nordjyllands Niels Hausgaard til Hollywoods Oliver Stone, med at deres reelle indsigt og viden lader deres kunstneriske evner en del efter.
Men når f.eks. tidligere chefredaktør for Information og Nyhedsavisen og nuværende medarbejder på Berlingske Tidende, David Trads, for et par år siden hyldede den cubanske revolution som "en af de mest sympatiske revolutioner, som kloden har set", er det mere vanskeligt at undskylde. Selv Fidel Castro og følgesvendes efterfølgende brutale og blodige undertrykkelse ufortalt, vidner en sådan udtalelse om enten en grænseløs uvidenhed, ideologisk forblændelse eller måske blot dovenskab? Uanset grund kan det konstateres, at størstedelen af den information vi har fået gennem medier og i uddannelsessystemet om Cuba er fordrejet i en grad, der gør, at det mest af alt minder om fiktion.
Det er selvfølgelig værd at overveje, at når den journalistiske fremstilling i medierne - og undervisningsmaterialet i skolesystemet - om Cubas historiske forhold er så afgørende forkert, hvordan mon det så forholder sig med fremstillingen af de historiske forhold andre steder i verden?
Niels Westy Munch-Holbek er cand. polit. og vicepræsident for Akademiet for Fremtidsforskning
|
|
Tilbage til forsiden |
|
|
| |
Kommentarer |
| 29. jan 22:54 af Morten DD |
| Det lyder da interessant - jeg håber da, at du har nogle kilder. |
| |
| 29. jan 23:57 af Joachim Back Georgsen |
Genial artikel.
Jeg har været i de to lande, Cuba og Venezuela, som henholdsvis har oplevet og er igang med at opleve vejen til et mega korrupt "socialistisk" samfund! Ja, Cuba, prøv at gå 10 meter væk fra turistruten - så skal man nok se slum a la Africa, og huse i La Habana falder sammen og blokerer gaderne i stor stil. Det land er i en så falliterklæret tilstand, at man skulle tro det var løgn - desværre er mange mennesker så ufatteligt naive og lader sig rive med af Castro-gang's propaganda.
Prøv at se en udsendelse fra tv-stationer på Cuba - hver nyhed indledes med "på trods af embargo'et mod Cuba fra USAs side, så..." og det kan handle om det ene og det andet - ligefra Baseball til IT-ingeniører. Det er én gang propaganda, der bruges mod befolkningen for at styrke et totalt skandaløst regime - prøv at bo på El Hotel Nacional eller andre resorts for turister og læg mærke til der ikke er én amerikansk varer man som turist (og med den rette valuta i hænderne - ikke den cubanere bliver betalt af staten i - ja en læge-timeløn lyder på 1-2 øre mens en 33 cl dåseøl koster en US dollar - der kun rækker til det begrænsede udvalg i rationerings-"butikkerne", hvor man kun kan få ris og bønner).
I alt for lang tid har vi skulle høre på intellektuele hellige frelsere, der pga. deres super anti-amerikanisme kan forvandle de værste diktatorer til engle!
Til Venezuela, det eneste sted i Latinamerika, hvor kriminalitet rent faktisk har været stigende de seneste 10 år (sjovt nok, Hugo Chavez præsidentperiode...), mens den i Colombia og verdens tidligere farligste by, Medellín, er halveret, hvilket er tendens over hele kontinentet. Jeg var i en by lidt større en København - en simpel mandag aften: 24 dræbt bare dér... med pistol, dvs. andre drab ikke tæller med!
Hvor kan blive vanskabt af at høre på de frelste venstrefløjser..... |
| |
| 30. jan 00:02 af Joachim Back Georgsen |
| For ikke at glemme Lykketofts "sambasocialisme" og Svend Aukens "fætter Fidel" - i disse dage med al den hetz mod Søren Pind pga. nogle fadøl og snapse, gad jeg godt vide, hvem der har betalt disse rødsvendes utallige trips til krokodilleøen? |
| |
| 30. jan 00:09 af Jimmi Kristensen |
Ja, det ville være interessant med lidt kildemateriale.
Selvom Castro ikke har gjort meget godt for cubanerne, så er jeg altid skeptisk for at glorificere tiden før.
Mange antikommunister har forsøgt at glorificere Zarrusland, og undladt at stille spørgsmål ved at der jo heller ikke fandtes demokrati, pressefrihed eller økonomisk frihed dengang. Og også fandtes et hemmeligt politi, Ochrana, politiske fanger og en korrumperet adelstand, samt en gal munk ved navn Raspåutin. Mange af de fofattere vi beundrer som Tolstoj og Dostojevskij blev såkledes forfulgt.
Zarregimet forbrydelser er dog stadig for intet at regne i forhold til bolchevisternes, men de fortjener absolut ikke at blive glorificeret.
Men der fandtes da også mange gode kræfter bla. Stolypin, som forsøgte at reformere landet, og måske kunne have skabt et demokratisk Rusland, Kerensky til dels også. |
| |
| 30. jan 00:20 af Jimmi Kristensen |
Den danske stat betaler vel også stadig til 3Fs tidligere SIDs samarbejdsprojekter med den såkaldte "frie" fagbevægelse på Cuba. (Læs pamperrejser med besøg hos kammeraterne).
Efter Solidarnosc i Polen er da ingen kommunistiske regimer der tillader fri organisering.... |
| |
| 30. jan 05:46 af Bjørn |
"Til Venezuela, det eneste sted i Latinamerika, hvor kriminalitet rent faktisk har været stigende de seneste 10 år (sjovt nok, Hugo Chavez præsidentperiode...), mens den i Colombia og verdens tidligere farligste by, Medellín, er halveret, hvilket er tendens over hele kontinentet. Jeg var i en by lidt større en København - en simpel mandag aften: 24 dræbt bare dér... med pistol, dvs. andre drab ikke tæller med!"
Hugo Chavez er folkevalgt med bredt folkeligt mandat.
Ballademagere skal bare bag lås og slå. Der skal slåes hårdere ned på krimininaliteten, længere straffe osv.
Men må nu en gang indordne sig under demokratiets spilleregler i Venezuela.
|
| |
| 30. jan 05:52 af Bjørn |
Cuba er faktisk dejligt land med dejlige mennesker. Det er kun blevet bedre af Raul kom til og Fidel gik af.
|
| |
| 30. jan 07:16 af El Gringo |
Her har vi virkelig en mand som ved hvad han taler om!
Alle andre samfundsdebatører i verden tager fejl men han ved meget bedre for han har læst statistik fra 1950erne! |
| |
| 30. jan 07:42 af Yussouf |
"Der vil måske være en eller anden af læserne, der undrende vil stille sig det spørgsmål, at hvis det vitterligt er, som jeg påstår, hvorfor er det så ikke mere alment anerkendt? Dertil kan jeg kun svare, at en sådan undren så sandlig er på sin plads"
- det kunne også være fordi det er noget vrøvl.
De folk som var mest kede af at Castro kom til var vist alle hoteldirektørerne fra Miami som levede højt på cubas befolkning! |
| |
| 30. jan 07:56 af Peter Andreas Fog |
| Der var næppe i titusindvis hoteller på Cuba Youssuf. |
| |
| 30. jan 10:12 af Bo Nordahl Pedersen |
Statistikken er nok desværre korrekt og Niels Westy har ret.
Man behøver heller ikke tage helt til Cuba for at se resultaterne af det levende gjorte socialistiske paradis. Jeg kan anbefale en tur til Gdansk i Polen. Tag f.eks. sporvognen ud til Nowy Port - og når I ser de forfaldne rønner, så husk at Nowy Port var en tysk mønsterby der rent faktisk overlevede russerne i 1945. Men 56 års kommunisme var mere end den ku' klare.
Det er også værd at bemærke at mens Battista diktator Cuba havde 23 (private) tv stationer havde Danmark én og én statslig radiostation. Nu har vi ... TO (hurra!) Vi skal også huske på at op til 1985 var besiddelse af private parabol modtagere forbudte i Danmark, og det var en kamp at få dem tilladt.
Socialisme og socialdemokratisme er og bliver noget lort
|
| |
| 30. jan 10:16 af toe |
Fin klumme. Det er sjovt så megen arrigskab
det fremprovokerer at skrive et par sandheder om
de socialistiske revolutioner. De har mildt sagt
ikke fået særligt gode udfald. Soviet, Kommunist-Kina, Zimbabve, Nazityskland, Mussolini-Italien, Pol Pot-Cambodja. Er der et mønster.
Kan man snart konkludere:
1)Socialisme virker ikke ??.
2) Når det ikke virker skal der dræbes syndebukke?
Hvad med at skrive skolebøgerne om? |
| |
| 30. jan 10:18 af Daniel |
"Cuba er faktisk dejligt land med dejlige mennesker"
Sikkert, men som socialt prostituerede er de jo også tvangsindlagt til at være "dejlige" overfor os turister, for dét er den eneste måde at de stakkels slaver kan få fingre i vores Dollars på og dermed handle i de gode turist-supermarkeder med fyldte hylder fremfor de de ynkelige markeder til lokale for deres egne matador-penge.
Aldrig før har jeg dog følt mig selv have så blodige hænder som efter jeg var med til at finansiere Castros otium på min lille tur derned. |
| |
| 30. jan 10:18 af Crass Børsting |
Glimrende artikel, hr. Munch-Holbek, og den sidste sætning bør man tænke lidt over, specielt hvis man tilhører den venstrefløj, der har udbredt Cuba-myterne.
Dokumentation (et lille hjørne af den) her:
http://www.netforcuba.org/english/InfoCuba-EN/Economy/Production.ht m
Hr. Munch-Holbek har sikkert meget mere.
|
| |
| 30. jan 10:19 af Daniel |
@ Bo
"Det er også værd at bemærke at mens Battista diktator Cuba havde 23 (private) tv stationer havde Danmark én og én statslig radiostation. Nu har vi ... TO (hurra!)"
Hvorfor tror du at DR vedbliver at hylde Castro ? |
| |
| 30. jan 10:42 af Birthe Bræstrup |
Meget interessant klumme! Besøgte selv Havana (som turist) en uge i 1972 efter 2 års u-landsarbejde i Peru. Sammenligningen faldt ud til Cubas fordel: Børn sås kun morgen og aften til og fra skole, de var rene og raske, dem der havde brug for det havde briller og bøjle på tænderne, de var glade og aktive. I Peru var børn underklassen af underklassen, rangerede lige over hundene.
Mht hvordan der var i Cuba før 1959, så kender jeg kun den almindelig propaganda; derfor: TAK for klummen! |
| |
| 30. jan 10:46 af Bo Nordahl Pedersen |
@Daniel
:0)))
|
| |
| 30. jan 13:04 af uffe |
| Meget i klummen får mig til at tænke på Hans Jørgen Lembourns Voltaire-pastiche fra 50-erne 'Grev Frederik eller Den bedste af alle verdener'. Den kan godt tåle en genlæsning. |
| |
| 30. jan 14:26 af Joachim Back Georgsen |
Birthe Bræstrup,
Ja, ja, de Colgate-børn har jeg også set - det er sjovt, at lige præcis de 100% uniformerede fra top til tå får lov at gå frit på turistruterne...
Iøvrigt er det en skævvridende sammenligning, du foretager dig, mellem Cuba og Peru. Peru havde på daværende tidspunkt en grum, venstrefløjs til diktator ved navn Alvarado, på trods af at have været et "demokrati" før det. Modsat havde Cuba, der ligeledes havde været et demokrati før Batista, en evig forkælelse i at være storstatssponsoreret af USSR. Da den Specielle Periode indtraf i 1989, kunne man pludselig opleve, hvordan Cuba bare var blevet holdt kunstigt oppe af Soviet.
Bjørn,
Ja, meget vel er Hugo Chavez folkevalgt, men det betyder ikke, at statsterrorisme er noget, han holder sig tilbage fra at udøve. I boligblokke stiller manden containere op med PSUV-propaganda og spiller med triple subwoofer fra morgen til aften, hvilket jeg har set med mine egne øjne. Derudover bruger manden al udenlandsk valuta på våben og propaganda aktiviteter i andre forfærdelige stater som Bolivia, Ecuador, Nicaragua og Cuba. Politiet tryner politiske modstandere og han har ligesom Castro specielle Hurtigt-svar-brigader, der er "civile", som bliver sendt ud for at antaste politiske modstandere med vold, UDEN politiet griber ind.
Han førte sig i sin tid frem på at gøre Venezuela til et venligere land for udenlandske investorer og turister, og samtidig fjerne korruption og kriminalitet. Det er gået lige modsat! |
| |
| 30. jan 14:29 af Joachim Back Georgsen |
mere venligt*
Daniel,
Er fuldstændig enig i det, du skriver. Kan se jeg ikke er den eneste, der syntes at have blod på hænderne ved at tilføre det korrupte regime min hard currency... altså dengang, som også bliver sidste gang, jeg var på besøg i Castros Cuba. |
| |
| 30. jan 17:01 af Ulla C. |
Ja, andre steder i verden kunne fx være Danmark.
Mange gange bliver der sagt "Sådan har vi altid gjort", men reelt går "altid" sjældent længere tilbage end de sidste år af 1800-tallet.
Jeg savner dokumenteret viden om arv (kvinders del), kunstens udbredelse blandt folket før de offentlige tilskud, analfabetisme (eller mangel på samme) før folkeskolen, børneflokkenes størrelse gennem århundrerne, dødsårsager, i hvilket omfang man blev boende eller flyttede andre steder hen og indvandring, bl.a. |
| |
| 30. jan 17:01 af Niels Westy |
I et par kommentarer efterlyses kilder til de tal jeg opgiver i klummen. Det kan jeg godt forstå, bare synd at der aldrig stilles samme krav til journalistiske udladninger, undervisningsmateriale til de sagesløse børn og unge. Med andre ord synes der at eksisterer en betydelig asymmetri i de krav der stillet til de der grundlæggende har sympati for det 20. århundredes totalitære regimer og os andre. Men det fritager mig naturligvis ikke fra et krav om i det mindste at kunne sandsynliggøre mine påstande, blot er det et krav man også burde stille til modparten, der gennem 50 år er sluppet af sted med at videregive det nuværende regimes fremstilling af forholdene før 1959,og som aldrig har kunne dokumentere disse forhold.
Som jeg nævner i klummen stammer de fleste data fra diverse statistikker udført i FN regi. Desværre er disse ikke direkte tilgængelige på nettet (af tekniske årsager). Man må da håbe på, at også FN, selv om det bliver en formidabel opgave, på et tidspunkt gør gammel statistik fra før computerens tidsalder tilgængelig, i lighed med hvad Danmarks Statistik har gjort.
Men jeg vil dog henvise til en ganske glimrende artikel af Kirby Smith and Hugo Llorens:
RENAISSSANCE AND DECAY: A COMPARISON OF
SOCIOECONOMIC INDICATORS IN PRE-CASTRO AND
CURRENT-DAY CUBA, der kan hentes på http://lanic.utexas.edu/la/cb/cuba/asce/cuba8/30smith.pdf
En betydelig del af klummens data er hentet herfra, og primærkilder fremgår af artiklen.
Lad mig samtidig understrege, at klummen bestemt ikke hverken kan eller skal læses som et forsvar for Batistas diktatur. Han var bestemt ikke noget at samle på, selv om undertrykkelsen under Batista slet slet ikke kan stå mål med hvad Cubanerne har været udsat for siden. antallet af ofre for hans regime opgives (til min egen forbløffelse) til få hundrede i følge genoside watch, se http://www.genocidewatch.org/images/Genocide_08_Genocides_and_Politicides_s ince_1945_with_stages_in_2008.pdf
Men Cuba havde noget før 1959, som de ikke har haft siden, nemlig kapitalisme - hvilket nu en gang har vist sig at være en forudsætning for en positiv økonomisk udvikling. |
| |
| 30. jan 19:54 af |
| Cuba før Castro- rehabiliter det før din nabo. |
| |
| 31. jan 04:19 af Tommy Jensen |
Verden på hovedet igen, igen.
At ofre og de svage skulle være de onde og de rige og stærke rent faktisk kunne være de gode, er nok en meget svær pille at sluge for mange.
Fint nok med et modbillede til den romantiske forestilling om Castros Cuba.
Der mangler dog en dimension, idet Castro's revolution havde folkelig opbakning af samme grund som de fleste Latinamerikanske styrer idag er socialistiske:
Den store brede befolkning var/er ludfattige og lider jævnt under mangel på basale fornødenheder.
I den fase ser det ud til at socialismen er bedre til at omfordele goderne på det brede plan.
Der måtte også en god del socialdemokratisme til i første halvdel at 1900 tallet før Danmark havde anstændige forhold for underklassen.
Det er iorden at påpege den ensidige og løgnagtige propaganda fra venstrefløjen, men man skal også passe på ikke at falde i samme grøft af ønsketænkning selv. |
| |
| 31. jan 08:12 af Jens Hansen |
Det er da bestemt ikke uinteressant hvis fremtidens historikere ender med at konkludere at socialismen overalt viste sig at være en snylter der angreb samfund som havde opnået en vis velstand og åd dem op indefra!
Hvis det viser sig at velfærd kun opnås gennem produktivitet og velstand og ikke ved at forskellige befolkningsgrupper udplyndrer hinanden, så har venstrefløjen mistet sin sidste rest af legitimitet, den sidste maske er faldet og sammenrodet af totalitært galskab og naive illusioner om en bedre verden turde være åbenbart for enhver der evner at se.
Tænk hvis den indsigt kunne brede sig så meget at vi en dag slap for disse fredsdemonstranter side om side med uniformerede slagsbrødre der kun har det tilfælles at de hader det borgerlige samfund der holder r.... oppe på dem! |
| |
| 31. jan 08:26 af Bodil Beier |
| Cuba i dag? For 3. år i træk rejser jeg glad til det sydlige- mindre turistede cuba. Bygninger er faldefærdige, folk tjener en latterlig lille løn for ærligt arbejde og de mangler materielle goder som godt fodtøj, men de har noget enestående- tid til og omsorg for hinanden, hjertevarme og gæstfrihed, dans og musik i overflod. Forsvinder det med mere velfærd? Det viser sig jo. |
| |
| 31. jan 14:09 af Hans |
Tak for en god klumme.
Når man betænker, at over 1.000.000 cubanere er flygtet til Florida, og flere druknet i hajfyldt farvand under forsøget herpå.
At cubanere, der har udtalt sig kritisk om det cubanske styre, er blevet sat 25 år i fængsel, at bøsser og lesbiske bliver forfulgt, og - som et kuriosum - at det at eje en PC og gå på internettet - indtil sidste år var ulovligt, og nu stadigvæk er forbundet med restriktioner, der markant overstiger dem i Kina, og at hovedparten af de kvinder, som ikke er flygtet til U.S.A., nu ernærer sig ved at sælge deres kroppe til turister for et måltid mad og alligevel tjener mere på deres erhverv, end hvad en cubansk læge gør, så er det forbløffende, at dette homofobiske og internet-censorerede regime nyder popularitet blandt venstreintellektuelle vesterlændinge, som en "sympatisk sambarevolution". |
| |
| 31. jan 15:19 af John |
Tja, det er vel bare endnu et eksempel på USAs effektive ødelæggelse af et land.
Synd, man må bare håbe på at den nye præsident i USA vil være i stand til at genoprette ordentlige relationer mellem de to lande,
De laver jo verdens bedste cigarer og cubansk rom er helt i særklasse.
At der er flere ludere nu, svarer til hvad man ser i alle andre lande. |
| |
| 31. jan 16:21 af Hans |
Er det U.S.A's skyld, at det er strafbart at være bøsse i Cuba? At folk, der kritiserer Fidel Castro kommer 25 år i fængsel, og at man ikke måtte eje en computer i Cuba før 2008?
Noget andet er, at jeg da ikke et sekund er i tvivl om, at cubanere er et meget charmerende folkefærd.
Jeg har også læst et sted, at cubanske mænd er blevet kåret til at være de bedste elskere.
Men nordkoreanere, burmesere og folk i Zimbabwe er sikkert også meget søde og gæstfrie mennesker.
Det ændrer ikke ved, at de lever i despotiske regimer. |
| |
| 31. jan 17:22 af Hans |
Er det U.S.A's skyld, at det er strafbart at være bøsse i Cuba? At folk, der kritiserer Fidel Castro kommer 25 år i fængsel, og at man ikke måtte eje en computer i Cuba før 2008?
Noget andet er, at jeg da ikke et sekund er i tvivl om, at cubanere er et meget charmerende folkefærd.
Jeg har også læst et sted, at cubanske mænd er blevet kåret til at være de bedste elskere.
Men nordkoreanere, burmesere og folk i Zimbabwe er sikkert også meget søde og gæstfrie mennesker.
Det ændrer ikke ved, at de lever i despotiske regimer. |
| |
| 31. jan 17:59 af Frihed |
Var der dog bare en million eller to af Niels Westy Munch-Holbeks kaliber her til lands!
|
| |
| 31. jan 18:47 af Thomas O.B Jørgensen |
| Vågn op John |
| |
| 31. jan 19:45 af Frihedssmølf |
| Niels Westy Munch-Holbeks - du er i sandhed en mester! |
| |
| 1. feb 10:06 af Thomas |
Det havde unægtelig været bedre for cubanerne hvis de havde privat og ubetalelig sygesikring og medicin. Det ville unægteligt have været bedre for cubanerne hvis amerikanske medieselskaber fyldte deres informationsstrøm med pro-amerikansk propaganda, ligesom det selvfølgelig, ligesom det er tilfældet for den sorte underklasse i USA, havde været bedre for cubanerne at være underlagt enorme amerikanske virksomheders profitinteresser - de facto slaveri er der jo aldrig nogen der har taget skade af.
Faktum er, at Castro skabte et system med en høj levealder, et højt uddannelsesniveau og et godt sundhedssystem. At alt bestemt ikke har været fryd og gammen under hans diktatur vil jeg da kun medgive, men strukturelt betød hans styre mange bedre vilkår sammenlignet med det forudgående styre. |
| |
| 1. feb 11:50 af Rolf Krake |
| Rigtig god klumme, der sætter Cuba i det rigtige perspektiv. |
| |
| 1. feb 14:14 af Joachim Back Georgsen |
Thomas, tag nu bare til Cuba og se realiteterne i øjnene - du snakker om at blive fyldt med propaganda, hvilket lige præcis er dét du udstråler i form af din manglende indsigt i den normale cubaners liv. Der er ikke noget, der hedder hverken dyrt eller ubetaleligt - det er den pris, folk er villige til at betale for et givent produkt.
"Cubanske læger er verdens bedste", tror de selv, hvorfor skulle fatter Fidel så kureres for sin tarmkræft i Madrid og tilsendes et hold af israelske lægere til sin seng i La Habana? Levestandard, uddannelse, sunhedssystem... igen, prøv lige at tage et reelt kig på www.therealcuba.com et sted der viser lidt andre billeder end travel agencies og DDR. |
| |
| 1. feb 14:17 af Joachim Back Georgsen |
| Nogensinde hørt om Alina Fernández, Castros datter, der forklædt som spansk turist flygtede til Miami? Something rotten about the system... tror du mon ikke? |
| |
| 1. feb 15:24 af Thomas |
@ Joachim Back Georgsen.
Du gendriver ikke mine påstande, som var at Castro havde skabt et system, som ja helt sikkert var og stadig er repressivt, men hvor levealderen og sunhedssystemet er væsentligt bedre end det var under gangstervældet, og analfabetismen er meget lav. Handelsboycotten fra USAs side har jo forhindret cubanerne i at samhandle med deres naturlige handelspartner og har endvidere gjort at landet var nødsaget til at alliere sig med Sovjetunionen og bruge desværre alt for mange penge på militært isenkram for at kunne forsvare sig. |
| |
| 1. feb 16:38 af Kurt |
@ Thomas den naive.
Cuba er i dyb krise.
Fat det. Det er Castro familiens skyld.
Det er socialisme af værste skuffe. Også kaldet diktatur. Det ender vel med at du kalder hjælpemorderen CHE din helt. Læs om dette uhyre og resten af Castro´s medløbere.
|
| |
| 1. feb 17:05 af Joachim Back Georgsen |
Thomas,
1. USA er en af Cubas største samhandelspartner på fødevareområdet.
2. Handelsembargoet er et propagandatrick mod befolkningen - som turist og med FOREX cash kan du købe alt amerikansk i La Habana.
3. Havana Clubs udenlandske interesser er varetaget af Pernod Ricard, og der burde vist være et marked for USA, selvom Havana Club også sælges der. Sjovt nok foretrækker vestlige unge Bacardí og ikke Havana Club.
Dét er én gang løgn, det du påstår! Alle privilegier tilfalder kun turister på øen, og denne diskrimination af egne borgere bruges overfor selvsamme borgere for at danne et samlet had mod USA. Prøv at læse mine tidligere indlæg her i diskussionen - man bruger ligesom alle andre steder med socialistisk diktatur, tomme resultater der som følge af censur og propaganda bliver fremmet som verdensklassespræstationer af regimet selv, tilbage står den cubanske befolkning så med INGEN idé om noget som helst og totalt snydt.
Der findes ingen virkelighed, der er mere grusom end Cubas sande tilstand - jeg vil råde dig til at tage derover UDEN guide og opleve landet lidt på egen hånd. At kunne spansk er tilmed meget vel, da det giver én mulighed for at komme tættere ind på befolkningen og forstå hverdagen, der består af kø, mangler, elendighed, diktatur og sult.
Der findes ikke én cubansk kvinde, der ikke lejer sig ud til en turist for 50 dollars. Det er hvad hun ville tjene i løbet af et halvt år som læge, otte-ti timers dagligt arbejde, kan så tjenes på et par timer. Det er ikke noget, man behøver stats for at dokumentere - dét ved man bare udmærket efter at have set den grusomme virkelighed i øjnene. Cuba er og bliver et dybt deprimerende samfund. |
| |
| 4. feb 07:24 af Sømanden |
@ Niels Westy Munch-Holbek
Formidabel klumme.
Her er et lille youtube-klip fra "The Real Cuba".
http://www.youtube.com/watch?v=dxgaRg9e9Cw
Jeg har som sømand været på Cuba flere gange, og hver gang jeg er sejlet derfra, er det med håbet om at den forbrydelse mod menneskeheden som Castros kommunistiske styre repræsenterer, en skønne dag vil blive afsløret - intet menneske på jorden har gjort sig fortjent til at leve under disse forhold. |
| |
| 9. feb 11:54 af så hellere en mafia-økonomi |
Kunne det ikke være interesant at se på grobunden for den opstand i 50érne.
Kunne det være at befolkningen i cuba fik lige så "meget" udbytte af datidens mafiaøkonomi som De gør idag.
|
| |
| 19. feb 00:30 af Soldaten fra Irak |
Kæft hvor er det en dum klumme! Det var jo også et lorteland dengang, og nu skal disse "magiske tal" så argumentere for den socialistiske tankes kollaps.
I er altså nogle bønder.
Hygge |
| |
| 21. feb 12:28 af Erik Martino Hansen |
Cubas styre er totalitært og har kørt landet i sænk. Men embargoen hjælper dem desværre til at blive ved magten.
Stop den embargo og det kommunistiske styre vil blive undermineret. De vil nu selv skulle retfærdiggøre hvorfor landet er så lukket.
|
| |
| 26. feb 09:14 af jacob |
angående datamateriale fra fn så er der en fremragende hjemmeside der arbejder med disse data og på at gøre dem tilgængelige for offentligheden:
http://graphs.gapminder.org/world
siden er meget let at gå til: se evnt video til intro om mulighederne
http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_b est_stats_you_ve_ever_seen.html
som Hans Rosling på et tidspunkt fortæller er FN holdt op med at sige at det ikke kan lade sig gøre at få dataerne på nettet men at de kan ikke gøre det. |
| |
| 26. feb 09:30 af jacob |
Angående linket til videoen bliver der sat et mellemrum ind mellem b og est ved linieskiftet dette skal fjernes for at linket virker.
Videoen er meget interessant. |
| |
| 18. mar 04:09 af af Daniel |
@ Joachim Back Georgsen.
som De ved, at en cubansk kvinde tjener $ 50 om natten? du har betalt? ha ha ha |
| |
| |
Tilføj kommentar |
|
|
| |
| Tilbage til forsiden |
|
|
|
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
|
|
|
|