|
|
| 25. nov 2007 kl 22:30 |
Print
Send artikel
|
| Dagens klumme: Thomas Ladegaard skriver om forandringen, der blev væk den 13., og om det nationalkonservative flertal som beholdt magten.
|
| Af Thomas Ladegaard |
| |
De fleste kommentatorer havde set forandringen komme. Meningsmålingerne var helt klare i spyttet. Den 13. november var det tid til forandring. Men da valgaftenen var forbi, viste det sig at kun meget lidt var forandret. Statsministeren hedder stadig Anders Fogh Rasmussen, og han kan stort set læne sig op ad et flertal med Dansk Folkeparti fire år mere.
Valget blev fremprovokeret, fordi statsministeren ville rense luften oven på Ny Alliances fremkomst. Men med storbytossernes harakiri for åben skærm, er ikke meget forandret, og "den fæle færing" har det 90. mandat.
Den nationalkonservative æra kan således fortsætte ufortrødent, og de sædvanlige meningsdannere og kommentatorer må endnu en gang erkende, at hvis der er markedsunderlag for tv-reklamer for Roger Whittakers "Danish Collection", er der nok også grundlag for endnu en fremgang til Dansk Folkeparti.
Gik man med forventninger om, at et muligt nyt flertal med Ny Alliance kunne betyde en mere liberal udvikling for Danmark, er skuffelsen ikke til at tage fejl af. Godt nok er der med statsministerens signaler åbnet en smule for, at vi nu kan bruge mindre tid på at definere danskhed og mere tid på at arbejde med at udvikle det danske samfund i en globaliseret verden.
Men det nationalkonservative flertal er der stadig, og Fogh får svært ved at manøvrere i landskabet mellem Ny Alliance og et Dansk Folkeparti, der med glæde åbner en ny front til Socialdemokraterne, når de de offentlige forhandlere skal til at hente finske resultater hjem til medlemmerne.
Siden 2001 er der gået meget tid med at skrive kanoner, gennemføre statslig centralisering og konservere den socialdemokratiske samfundsmodel. Den næste valgperiode kan blive præget af samme nationalkonservative dødvande.
Fogh har selv malet sig op i det hjørne, når han lige før valgdagen skriver ud til landets glade boligejere og forsikrer dem om, at med Fogh ved roret, bliver der ikke rørt ved boligskatterne. Så er det ligesom slået fast med syvtommersøm, at økonomiske vismænd og andet godfolk kan komme med nok så mange velovervejede forslag til en skattereform - der bliver ikke lyttet fra regeringens side. Og der kommer ikke for alvor fremadrettede reformer.
Fogh ønskede at få renset luften, men havnede tilbage i den vante VKO-hverdag, Det var alligevel ikke tid til forandring.
Thomas Ladegaard er forfatter og partner i LADEGAARD A/S.
Han har skrevet bøgerne Mordet på JFK 40 år efter
og Bolsjedrenge og jernhårde ladies
og blogger på thomasladegaard.dk.
|
|
Tilbage til forsiden |
|
|
| |
Kommentarer |
| 26. nov 01:20 af Martin |
Tag dig sammen, mand! Skulle det nu pludselig være progressivt at sætte skatten op? Hvis det er dødvande når skatterne ikke stiger, så foretrækker jeg dødvande.
Med din bemærkning om Roger Whittaker viser du, at du er så indskrænket og fordomsfuld, at du kun kan være radikal.
|
| |
| 26. nov 05:44 af Christian Lindhardt-Larsen |
| 'Reformer' = Højere grønne afgifter og boligskatter. Ja, det er yndet blandt socialistiske uddannede nationaløkonomer at tænke den vej. Forhåbentligt får DF forhindret de tanker der synes at være i spil gos Statsministeren. |
| |
| 26. nov 05:49 af Kåre |
Det er kun godt det nuværende flertal fortsætter.
Venstrefløjen er stadig for løse på udlændingepolitiken til at befolkningen kan acceptere dem.
Hvis vi havde fået et S, SF, R flertal var udlændingepolitiken løbet løbsk som i 80'erne.
Den slags vil et flertal i befokningen ikke have. De kan jo se den massive kriminalitet, og det udgiftstryk, den form for indvandring har medført. I mine øjne skal man være massochist for at synes at den form for udlændingepolitik er en god ide.
Derudover går 6 ud af 10 vælgere fra DF indfor skattelettelser, så mon ikke regeringen kan finde ud af noget med DF og NA ?
Hvorfor skal politikerne give med den ene hånd og tage med den anden ?
Der er jo brug for at det samlede udgiftsniveau sænkes. Hvis man endelig vil gøre noget uden at hæve de direkte boliskatter kan man bare gradvist fase rentefradraget ud.
Befolkningen køber heldigvis ikke generelt tossegode radikale synspunkter.
|
| |
| 26. nov 08:14 af RL |
Hvorfor overhovedet tage NA med på noget som helst. VKO har jo flertal alene. Lad os dog lave den skattereform alene eller ihvertfald sammen med S og R.
Spørg lige Naser Khader, hvordan det nu lige er med Ny Alliances skattepolitik. Han ved det jo ikke. Ingen grund til at spilde mere tid på de overflødige 5 mandater og dermed give dem politiske gevinster af betydning. |
| |
| 26. nov 08:43 af jette |
"De fleste kommentatorer havde set forandringen komme......"
Måske vi bare skulle se os om efter nogle andre kommentatorer. De behøver da ikke alle at hedde Erasmus, vel..?!
Da nu venstrefløjen har haft de landsdækkende TV-stationer imod sig, ikke kun i valgkampen men konstant i årene, der er gået siden regeringsskiftet, da synes jeg det er fantastisk, at vi i dag har VKO ved roret. Tænk, at så mange danskere skønt daglig hjernevask magter at stå fast overfor disse erasmusser! Hvorfor bliver de danskere ikke hørt?
|
| |
| 26. nov 08:58 af onion |
| det er synd, at 180 bliver ved med at ligge spalteplads til hyletoner her efter valget... kan I (180grader) ikke snart skifte emne og valg af hyletoner? (såkaldte skribenter) |
| |
| 26. nov 09:07 af jette |
rettelse: I sidste afsnit skal der selvfølgelig stå, at venstrefløjen har haft medierne MED sig.
(Uha, den var slem!) |
| |
| 26. nov 09:19 af Karsten Skawbo-Jensen |
Thomas Ladegaard kan have ret i, at det nationalkonservative flertal - VKO - kan være hæmmet af Dansk Folkepartis flirt med socialdemokratiske værdier om en offentlig sektor, der bare skal vokse og vokse på bekostning af det private erhvervsliv, hvor værdierne skabes.
Men på trods af dette er der dog gennemført to skattelettelser på i alt 20 mia. kr. plus et skattestop, som har givet borgerne tryghed. Og det er indskrevet i regeringsgrundlaget, at der skal gennemføres markante lettelser på skat på arbejde i den kommende regeringsperiode. Det er da ikke så dårligt.
Og så har VKO på områderne retspolitik, kulturpolitik og uddannelsespolitik nået fine resultater, nu hvor de kulturradikale ikke længere svinger taktstokken.
|
| |
| 26. nov 09:24 af Eva J |
Endnu en gang DF bashing. Jeg tror ikke den længere går ind hos liberalt indstillede individer. DF er et 'nødvendigt onde', og næppe så 'ondt' som NA og R.
Så længe at resten af partierne ikke kan se forbindelsen mellem indvandring af fattige (hvoraf en del endog kommer med en problematisk kulturbaggrund) og national selv-destruktion, da må vi leve med en del af DFs andre irritationer.
Pia Kjærsgaard er på ingen måde Danmarks farligste kvinde sådan som de intellektuelle ynder at fremstille det. Den farligste af dem alle hedder Mette Frederiksen: Kvinden som fik et af de højeste antal personlige stemmer og som er overbevist om de propagandistiske patriarkat-teoriers gyldighed. Når hun sandsynligvis næste gang får magt, så kommer der statskvoter og kønsfascisme. |
| |
| 26. nov 10:25 af David |
Hvad er der nu i vejen med at være national/kulturkonservativ? En af grundene til, at DF har så stor succes med en noget socialdemokratiskinspireret bastard-genre af nationalkonservatismen er da, fordi de konservative har været alt for sløve til at fylde det store behov for revitaliseringen af en vis national stolthed. I hvert fald en modpol til venstrefløjens kulturelle vestlige, nationale, kapitalisme selvhad.
Derudover er jeg helt enig med Eva J. Mette Frederiksen er vel nok den ypperste repræsentant for den art af politikere, der for alt i verden kæmper for at finde nye sygdomme i samfundet som hun kan kurere gennem en udvidelse af politikområder, mere bureaukratisering, regulering og kontrol uden tiltro til, at ansvarlige borgere selv udvikler værdier, normer osv., som kan vaccinere dem mod sygdomme. Denne verdens Mette Frederiksener er blinde for, at deres iver for at frelse folk gennem regulering skaber et apatisk, inaktivt civilsamfund, hvor negative værdier gives i arv generation efter generation. Derfor foretrækker jeg da så langt en Pia K., der går med til skattestop og dermed en opbremsning i jagten på nye samfundssfærer, der kan underlægges reguleringslystne sociale ingeniører. |
| |
| 26. nov 10:53 af Michael |
Hold k*** en slap og ligegyldig klumme. Her lugter af et "blødende hjerte" der har så ondt i røven over at have tabt for 3. streg i træk.
Det er den slags klummer der får mig til at trække endnu mere på smilebåndet over 4 år mere med blå blok!
Looooooooooooser! |
| |
| 26. nov 14:37 af Leif Knudsen |
Al snak om forhøjelse af boligskatten bør mødes med isnende kulde. Jeg er ikke imponeret af at nogle venstreorienterede økonomer fra de fedtspillende banker og socialistiske vismænd kan regne ud at statens indtæger stiger, hvis man hæver boligskatterne. At det er skatter man ikke kan løbe fra, fordi jord og ejendom nu engang ligger hvor det ligger, gør i sig selv ikke at princippet er rimeligt.
Lad os give disse økonom-tosser fingeren. Det er menneskefjendsk at beskatte folk for det, de HAR betalt for een gang med beskattede penge. Og ja, lad os bare høre sangen om den udhulede rentefradragsret igen. Den bruger de røde til at kræve skatterabatten ind flerfold igen bagefter med misundelsesskatten til "de rige svin i nordsjælland". Det er fairness set med det røde holds briller. Det er pøbelens råb om at slagte gåsen der lægger guldæg. Og misundelse er lige noget kammeraterne blandt DR+TV2's journalister kan forstå og bruge i deres cliche retorik.
|
| |
| 26. nov 14:48 af Sigurd |
| Thomas Ladegaard, du er en udgået model. Der er slet ikke plads til dine betragtninger i fremtidens samfund. |
| |
| 26. nov 19:22 af jonas |
Jeg er helt enig. Regeringen er ikke det mindste liberal med de gamle halvracistiske socialdemokrater på slæb. Det er helt sikkert ikke sundt for erhvervslivet med den nationalistiske stemning som hærger i DK.
Nu viser DF også deres socialistiske ansigt ved at gå sammen med venstrefløjen om forårets overenskomstforhandlinger. Lukkede grænser og ingen skattereform er nærmest det mindst liberale man kan forestille sig og meget problematisk i et globalt perspektiv. Man kan kalde DF for borgerlig i en national og kulturel kontekst, men de bliver aldrig liberale.
Hvorfor er det så farligt at omlægge skatterne, hvis de samlet set falder og det genererer mere arbejdskraft.
Som liberalist er jeg i hvert fald desillusioneret over den manglende lyst til at reformere et stift skattesystem. |
| |
| 26. nov 19:49 af Kimpo |
| Sigurd, du er jo ond ;-) |
| |
| 26. nov 19:52 af Thomas Ladegaard |
Tak for de mange kommentarer her.
At rakke ned på Dansk Foleparti fører ganske rigtigt ikke mange steder hen. Ikke andet end til flere mandater til DF.
Klummens ærinde var nu også et andet. Hvis man er liberalt indstillet, kan det efter min meningen ikke andet end ærgre, at der ikke er mulighed for en mere fremsynet politik.
Siden jeg skrev klummen, har Fogh imidlertid svunget leen over skattestoppet og på hans egen måde sørget for at vi kan være på vej mod en egentlig skattereform.
Det er kort og godt den slags tiltag, som jeg forventer af en liberal statsminister. Og hvis valgresultatet har givet ham mere spillerum i den retning, tror jeg at han egentlig er ganske godt tilfreds. |
| |
| 26. nov 22:33 af buller |
Eva J. for s....
Mette frederiksen, søde Mette, er ikke spor farlig. Hun er bare en sød velmenende pige, uden livserfaring, fuldkommen ansvarsløs, med holdninger om alle andres liv; og med den rette magt også med evner til at smadre livet for enhver. Søde Mette...en dejlig pige, helt vildt ;0)
Men på den anden side, så er hun en af årsagerne til at vi har Fogh og Bent og Pia, trods alt. Det drejer sig om at være tryg. |
| |
| 26. nov 22:49 af jonas |
| Jeg vil ikke være tryg. Jeg vil udfordres og ikke pakkes ind i vat af en altomfattende socialstat. |
| |
| 26. nov 22:59 af buller |
Århh hva så Jonas, en kraftig krammer af Mette. Mere vildt og usikkert kan det ikke blive ;o)
øøøøøhhh, kvælningsfornemmelser, klaustrofobi, spændetrøje, ... luk mig ud! |
| |
| 27. nov 09:42 af MEBH |
At rakke ned på DF og på den måde tilføre dem yderligere mandater er vel kun i tråd med den danske vælgerskares valg af politiske mandater - gudskelov for det!
Og som David rigtigt skriver; en god andel af Danmarks vælgere orker bare ikke den svenske model, som bl.a. de Radikale har været med til at indføre; kulturelt selvhad!
Lige præcist derfor har DF vind i sejlene og har haft det støt de sidste par valg - de turde og tør udtale sig om et emne, som altid har ligget i kassen med følsomme emner; indvandrer-, integration- og udlændingepolitik!
|
| |
| |
Tilføj kommentar |
|
|
| |
| Tilbage til forsiden |
|
|
|
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
|
|
|
|