180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
Torsdag den 18. marts 2010
     180 web
 
Kompetenceskatten
 
"Ronnie, wir danken dir!"
 
Sådan skal det borgerlige København se ud i år 2020
 
Orwells nyttige gøglere
 
Utopien om den europæiske identitet
 
Frihandel er den bedste del af den nordiske model
 
Muren i vores hoveder
 
Kvindens plads er en privat sag
 
Da realiteterne indhentede drivhus- og Connie-effekten
 
Frihed uden ansvar
 
To års dansk rygelov: Nul sundhedsgevinst
 
Underklassen er ikke syg - den er bare anderledes
 
Klimafarcen
 
Autonome biskopper
 
Om penge
 
 
5. nov 2009 kl 22:30 Print   Send artikel

Sådan skal det borgerlige København se ud i år 2020

Weekendklummen: Rasmus Jarlov fortæller, hvordan en borgerlig by skal se ud.
 
Kommunalvalget kan blive en blodrød affære i de store danske byer. LO har sammen med de demokratiske socialister ambitioner om at vælte det grønne styre i Odense. Århus får befæstet sin rødhed. Selv den evigt grønne ø i det store Røde Hav, Frederiksberg, ser ud til at skulle kæmpe for at forblive en frihedens bastion.

Men i selve den Røde Skoles centrum, København, er der tændt lidt borgerligt lys. Ritt Bjerregaards totale mangel på resultater vil give de borgerlige massiv fremgang ved valget. Hvis den udnyttes rigtigt, kan det give ny styrke til at tage juvelen i dansk kommunalpolitik.

Vi har i hvert fald lov at drømme. Lad os kigge frem til år 2020. De borgerlige har i flere år siddet på et solidt flertal i København. Hovedstaden er forandret og fremstår som et eksempel for andre borgerlige danske byer.

En universitetsreform, som har målrettet forskning mod erhvervslivet, massive skattelettelser både på stats- og kommuneskat og en afskaffelse af lukkeloven har fået København til at genvinde sin konkurrenceevne. Det er igen en af verdens rigeste byer.

Det kommunale budget er holdt op med at vokse. Der udliciteres og leanes. Hvert år bliver der gennemført effektiviseringer og produktivitetsforbedringer. For første gang i årtier giver LO's rutinemæssige demonstrationer en form for mening. For der bliver rent faktisk skåret ned.

Den kommunale service er af høj kvalitet. Kerneydelserne er gode. Men kommunen udvider generelt ikke sin service til nye områder. I forhold til tidligere tiders evige ekspansion sparer det hvert år mange hundrede millioner kroner, som går til skattelettelser. Idéerne om gratis internet, kommunale hashcaféer, bogbusser med mere er totalt skrinlagt.

De kommunale ydelser målrettes de svage grupper, som ikke kan undvære dem, i stedet for at blive brugt som bestikkelse af middelklassen. Der gøres en stor indsats for at hjælpe narkomaner, hjemløse og dårligt stillede børn. De velstillede må derimod i højere grad selv betale for eksempelvis børnepasning og fritidsaktiviteter. Til gengæld betaler de væsentligt mindre i skat.

Ungdomshuset er for længst blevet lukket. Nordvestkvarteret fik efter 10 år sit kulturhus igen. De autonome lavede en del ballade, men da den borgerlige overborgmester tog på ferie i stedet for at indlede forhandlinger med dem, døde det hurtigt ud igen.

Der er indført brugerbetaling på store dele af kulturområdet.

Muslimske medborgere har opført en række nye moskéer. Det er sket uden offentligt tilskud og uden at blive det monumentale kendetegn for København, som venstrefløjen en gang drømte om. Moskéerne passer ind i deres omgivelser, uden at trone demonstrativt over den danske hovedstad.

De fleste integrationsprojekter er blevet lukket. Der er til gengæld skabt nye jobs i den private sektor. Og i folkeskolen bliver der lagt større vægt på dansk kultur, historie og samfundsforståelse. Danskundervisning er opgraderet. Modersmålsundervisning er derimod ikke længere offentligt betalt.

Skolen er blevet meget mere målrettet. Børnene skal lære noget i alle fag, og det bliver jævnligt målt. Det er særligt til gavn for indvandrerbørnene, som nu finder ud af, hvad de er gode til. Den sociale arv er ikke længere altafgørende for, om børnene søger videre til gymnasiet. De dygtigste børn samles i eliteklasser, hvor de får udnyttet deres fulde potentiale.

Trafikken glider for alle trafikanter. Nørrebrogade er genåbnet. Et af de få områder, hvor bystyret har brugt lidt flere penge, er på at bygge flere parkeringspladser. Parkeringsafgifterne har kunnet sættes lidt ned. Det borgerlige bystyre prioriterer dog skattelettelser frem for gratis parkering. Endelig er der bygget en brugerbetalt ringvej øst om København gennem havnen fra Nordhavn til Amager (Havnetunnelen), hvilket leder trafikken uden om centrum.

Kommunens ledere aflønnes efter resultater. Takket være klare mål for medarbejderne, uddelegering af ansvar og en ny mission om altid at være der for kunderne, kan de kommunalt ansatte nu også se et formål med at komme på arbejde. Sygefraværet er derfor faldet dramatisk fra dengang, det lå på vanvittige 20 arbejdsdage om året i 2009. Det sparer mange hundrede millioner kroner om året. Nogle ganske få medarbejdere har ikke været indstillet på forandringerne og har desværre måtte afskediges. Men de, som er tilbage, trives og nyder, at de bliver belønnet, når de udfører et godt stykke arbejde. Der er igen kommet respekt om jobbet som kommunalarbejder. Københavns Kommune er netop kåret som en af landets bedste arbejdspladser.

Ikke alle er dog tilfredse. Der lyder et ramaskrig fra venstrefløjen, da de arbejdsløse rammes af krav om at tage imod jobtilbud - også hvis de føler sig overkvalificeret. Enhedslisten aka. Kirkeasyl aka. CBS Students besætter i protest Marmorkirken og maler den over med graffiti. Det møder stor sympati. 200 kunstnere på livslang statsstøtte udsender en protest mod minimalstaten. Den borgerlige overborgmester reagerer resolut ved igen at tage på ferie. Tilgangen til humaniorastudierne begynder langsomt at tilpasse sig mængden af jobs til humaniorakandidater.

Byen vokser. Den økonomiske vækst suger indbyggere til. Det er primært Ørestaden, Nordhavn og Refshaleøen, som udvider. Sidstnævnte er blevet et fantastisk kvarter med masser af vandsport og adgang til Øresund.

Der er generelt kommet flere grønne områder. Ledige grunde bliver ofte udlagt som parker og fodboldbaner. Dette blev først muligt efter, at ambitionerne om at plastre byen til med billige boliger blev droppet i 2013. Da måtte selv Socialdemokraterne indse, at projektet ikke kunne lade sig gøre efter, at de på 8 år blot havde fået bygget i alt 24 boliger. Nu er det primært markedskræfterne, som sørger for billige boliger.

Billigboligsagen banede vejen for det historiske socialdemokratiske valgnederlag i 2013. Efter en tur tilbage til Europaparlamentet er Helle Thorning Schmidt nu blevet hentet ind som overborgmesterkandidat for Socialdemokraterne for at genvinde byen. Hun slog heller ikke Lars Løkke og blev aldrig statsminister. Men det vurderes, at en kendt politiker vil trække mange stemmer. Medierne er sikre på, det bliver en succes. Hun har jo mange års erfaring fra politik. LO har netop skrevet hendes nye partiprogram og kaster en formue efter hendes kampagne.

Den unge borgerlige overborgmester fører dog meningsmålingerne. Hendes resultater er bredt anerkendt. Medarbejderne trives. Borgerne er tilfredse. København stråler på verdenskortet.

Rasmus Jarlov er kandidat for de Konservative ved kommunalvalget i Københavns Kommune
AddThis Feed Button Tilbage til forsiden
 
 

Kommentarer

6. nov 00:00 af Torben
Ganske underholdende læsning.

Kunne godt tænke mig, at høre hvorvidt fremtiden ser ligeså lovende ud for os, som bor i det mørke Jylland?
 
6. nov 02:03 af Vivian Clayborn
Det er jo ikke nok, at Ritt Bjerregaard var en katastrofe, for at vi kan få et borgerligt bystyre.
Jeg øjner, desværre, ingen lødig kandidat, hverken hos de konservative eller venstre, men i 2020!
Det bliver længe at vente, suk!

 
6. nov 02:34 af Mike
En by som jeg vil have det:
Enhver der bekender sig til islam, bortvises.
Enhver der bekender sig til radikale, sf og enhedslisten er lovligt jaget vildt - friskade på biler der rammer ovenstående.
Øko/klima-terrorister, bortvises og ethvert greenpeace skib der anløber, sænkes øjeblikkeligt.
cyklister der bare laver antydning af overtrædelse af færdselsloven, bortvises - generelt cykelforbud alle hverdage ml. 07-22.
Landhvalen tøger sidenfaden tvinges til at sidde i et stort bur på Rådhuspladsen og der bliver tilbud på lange bambus stokke som folk kan købe (billigt) hvis de lover at prikke ivrigt til ham.
p-vagter bliver jaget vildt - friskade OG præmie for enhver bilist der rammer dem.
Der bliver indført røgfri zone på Bella centerets p-plads - som det eneste sted i byen.
Autonome bliver indfanget og tvunget til at holde rendestenen ren og murene rene for grafitti - kun med brug af deres tunge.
Grundvandspumperne der holder DR-byen oppe, oven på slammet ude i Ørestaden slukkes og de ansatte - og især plummergøjen - tvinges til at gå ned med det utætte skib.
Derudover frie Tivoli billetter til alle..

 
6. nov 06:43 af Kristoffer Bohmann
God klumme.

Det er vigtigt at beholde sine drømme og ønsker - og troen på at det er muligt at vinde den ideelle verden.

En rig by. En veluddannet by. En tolerant by. En by som er intollerant overfor de intollerante. En trafik-venlig by. En by som hjælper de som er havnet i mudderet (og kræver af resten at de står på egne ben). En by i vækst. En by med lav skat. En dygtigt administreret by. En borgerlig by. :-)
 
6. nov 07:50 af carolus
God klumme, men desværre en utopi efter årtiers velfærdsnarkomani. Og dog, mange "almindelige" mennesker, dvs. de, der skal betale gildet, har efterhånden fået nok. Så der er trods alt håb om ændringer i retning af det beskrevne. Men den kommer IKKE fra de konservative, der i den grad har svigtet sit eget grundlag gennem lige så mange år årtier. Også de konservative lever politisk af at fedte for underklassen.
 
6. nov 08:13 af Claus Poulsen
God vision, Rasmus!
Dér gad jeg godt at bo.
 
6. nov 09:30 af Birthe Bræstrup
Det burde være indgangsbønnen før møder i Kommunalbestyrelsen, så man ikke mistede målet og overblikket.
 
6. nov 09:37 af kapok
Jeg er ked af at se at Staunings huslejeloft åbenbart består i fremtiden også. Dermed kan det vel snart fejre 100 års jubilæum.
Til skade for unge og produktive tilflyttere, og dermed byens velstand.
Med loftet vil København forblive en nepotistisk, indspist og socialistisk by, hæmmet i sin økonomiske udvikling.
 
6. nov 10:01 af HN
"Jeg er ked af at se at Staunings huslejeloft åbenbart består i fremtiden også. Dermed kan det vel snart fejre 100 års jubilæum."

100 % enig! Det er helt AFGØRENDE, at den nuværende socialistiske og formynderiske plan-leje-lovgivning erstattes af en total og gennemgribende liberalisering, som en gang for alle gør fuldstændig op med de modbydelige krænkelser af den frie og naturlige aftaleret (udlejer/lejer), som den nuværende lovgivning indebærer - frisæt huslejen nu!

Ellers en fin vision for hovedstaden Rasmus - ikke mindst afsnittene om ungdomshuset og lukkeloven ...
 
6. nov 10:29 af ckh
Vi har lov til at drømme. Værre end idag kan det vel ikke blive. De mange udlændinge jeg personligt kender udtaler alle at byen er blevet både beskidt og delvis ulækker, og er gået meget tilbage i de sidste ti år.
Ganske vist har vi mange turister, men enten er det unge, som vil se Christiania eller også er det krydstogtsturisterne, som store busser hurtigst efter landgangen på Langelinie kører en kort rundtur til Amalienborg og slotsholmen hvorefter man fortsætter til Nordsjælland. Dette er da også helt rigtigt set af Wonderful Copenhagen, nemlig ikke at lade dem se byens forfald..
 
6. nov 10:44 af kapok
@HN
Jeg undrer mig over hvorfor ingen tager spørgsmålet op. Der hersker tilsyneladende total konsensus om at bevare et tabu her. Det er i så ekstrem grad, at det ikke engang er muligt at se kandidaternes eller partiernes holdning til spørgsmålet. Ikke engang hos politikere der efter eget udsagn er liberale. Hvorfor? Det kan undre at der er så bred konsensus om at bevare en politik der er entydigt skadelig, og ingen som helst gavnlige effekter har.
Andre forældede love fra krigsårene er forlængst afskaffet, men ikke denne, som skader byens økonomi meget mere end de øvrige, såsom mørklægning og rationering.
Jeg er stadig i vildrede over hvem jeg skal stemme på.
 
6. nov 10:49 af Crass Børsting
Hr. Jarlov er en pæn ung mand. Hans optimisme og de fleste af hans ideer kan man kun glæde sig over.

Københavnerne vil få det bystyre, de har fortjent, men et stort antal af dem forstår ikke sammenhængen mellem stemmeafgivning og den hverdag, der omgiver dem.

Tillad mig at gentage et godt råd til københavnerne: Flyt. Snarligst.
 
6. nov 10:59 af søren
Rasmus Jarlov er et Blålys og han har 5 venner som mike Der burde meldes til politiet.

Meld Jer ind I HA, drengerøve!
 
6. nov 11:08 af Daniel
@ chk

Jeg synes byen er blevet federe de sidste par år (selv som mavesur konservativ af en kaliber som Jarlov ikke tør drømme om), men du har ret i at den er blevet mere beskidt og i særdeleshed mere utryg.
 
6. nov 11:48 af Karsten Skawbo-Jensen
Tak til Rasmus J. for gode visioner og en god klumme. Rasmus fortjener at få et rigtig godt valg i København!

Til beroligelse for borgere på Frederiksberg: Vi Konservative i kommunen arbejder nat og dag i valgkampen, så magten ikke kommer på socialisternes hænder. Det må ikke ske! Støt derfor op om liste C på Frederiksberg. Hver stemme tæller.

"JA til socialkonservatisme - NEJ til socialistiske eksperimenter/NEJ til københavnske tilstande".


Karsten Skawbo-Jensen

konservativ kandidat til Region Hovedstaden

konservativ kandidat til Frederiksberg Kommunalbestyrelse

www.skawbo.eu

 
6. nov 12:05 af Ralf Skovgaard
Fornøjelig og underholdende læsning og noget enhver Københavner burde drømme om. Byen for borgerne og ikke politikkerne, byen som kan tiltrække sig international bevågenhed på det kulturelle område og ikke mindst som fungerende, ren og tryg.

Der er lang vej fordi det røde kabinet har spillet fallit. Lad de grønne og blå tage over og vise at det kan lade sig gøre.
 
6. nov 12:27 af Daniel
@ Ralf

"...Byen for borgerne og ikke politikkerne..."

Husk det, næste gang Klaus Bondam foreslår et monument for sig selv i form af et højhus på marmorkajen eller Tivoli og når Ritt gør det samme med en grim ghetto i stedet for et dusin hårdt tiltrængte fodboldbaner.

Byen skal netop være for borgerne, ikke for karrierepolitikernes eftermæle.
 
6. nov 13:17 af Rune


Jarlov som Statsminister!
 
6. nov 13:59 af Anders
In your dreams Jarlov.
 
6. nov 14:41 af Ingrid
Hvor er det godt og rigtigt skrevet, Rasmus, og hvor er det utroligt, at alle dem med linksgevind ikke kan se det. Dem er der desværre alt for mange af i København. Derfor bliver København ikke en metropol.
 
6. nov 16:11 af Rasmus Tudlik
Meget optimistisk klumme - i det omfang man er enig i de forskellige dele af visionen. Men hvordan ser det ud i de kommuner hvor borgerlige og liberale har haft flertal i årtier? Forskellene er marginale mellem de forskellige kommuner - bliv ikke skuffet. Man har jo lov at drømme.
 
6. nov 16:33 af Uffe Lindum
En herre ved navn Søren - jeg ville i hans sted nok heller ikke opgive efternavn! - reaktiverer nok en gang det kendte ordsprog, at har man ingen argumenter, bruger man (personlige) ukvemsord.
 
6. nov 16:35 af Jens
LOL

Hvem forestiller Jarlov er den borgerlige overborgmestter ??
Er det Pia " jamen jeg goer det altsaa saa godt jeg kan " Allerslev ?

Hvordan har Jarlov tænkt sig at fordrive the chattering classes ud af byen ??

I 2O17 har I antydningen af en chance hvis stiller med en kanon som feks en Lene Espersen der vel til den tid er blevet træt af oerkenvandringen som oppositonsleder

Vælgerne i hovedstaden kan udmærket gennemskue at det er VK paa christiansborg der har spændt ben for de billige boliger og bla derfor bliver venstrefloejen ikke straffet d 17/11

Hvis VK skal have en chance kræver det at I paa Christiansborg siger ja til en betalingsring udenfor byen og dermed viser den respekt for Koebenhavn I mangler

 
6. nov 16:53 af Kim freyberg
Fantastiske visioner! Gid det måtte blive virkelighed. Gid det kunne lykkes borgerlige ideologier at bryde op gennem den fasttrampede beskidte asfalt i København og bringe håb til alle os der mener det seriøst.

Dine forudsigelser om venstrefløjen er nøjagtig ramt på kornet. De er lige så forudsigelige som de altid har været og derfor rokker København sig ikke en tøddel!

Go for it, Jarlov!
 
6. nov 17:34 af Rasmus Jarlov
Tak for de overvejende positive kommentarer.

@kapok og ckh
Jeg er enig i, at huslejeloftet skal afskaffes. Jeg kunne godt have taget det med, men har (primært) koncentreret mig om emner, vi kan gøre noget ved i Borgerrepræsentationen.
 
6. nov 21:55 af Simon
Ærgeligt at det ikke er folk som Rasmus Jarlov og Peter Norsk som bestemmer og styrer den overordnede konservative politik. Dette er jo den konservative politik som man kan kende igen og savne!

Hvis man vil se nogle af de gode ting som kan ske ved at vælge de borgerlige ind i københavn, så kan man bare skæve til Frederiksberg som har haft et konservativt styre i nu 100 år! Dette er en grøn paradis ø i et rødt politisk helvede hvor man har modstået håbløse foreslag og press fra københavns kommune omkring en betalingsring omkring København. (Jeg frygter dog at hvis Frederiksberg bliver tabt til socialisterne så vil betalingsringen være en realitet til skade for borgerne og handlen...)

Frederiksberg er et attraktivt sted at bo for alle og servicen er i top - i hvert fald sammenlignet med københavn. Økonomien er der styr på og der investeres i forbedret offentlig transport uden at forværre forholdene for bilisterne. Handlen og cafeer trives under nye forbedret forhold i centrum hvor kommunen har investeret i at forbedre byen. De grønne områder er pæne og er velholdte. Hvis jeg bliver ved med at snakke om ting de gør bedre end københavns kommune så bliver dette et alt for langt indlæg..

Frederiksberg er det mest populære sted at bo i københavn uanset om man er studerende, har små børn, eller hvilken situation man nu står i, og det har man set gennem hvad folk søger på bolig annoncer, osv. Tror også borgerne på Frederiksberg er mere tilfredse end i København hvis man spørger dem ad.

Socialisterne i københavn er og har været gode til at smide borgernes penge ud af vinduet (eksemplerne er mange) og de er gode til at gøre det sværer at være københavner - det kan så måske også være en af grundene til hvorfor mange søger til Frederiksberg.
Det jeg så ikke forstår, det er at så mange venstre orienterede har søgt til Frederiksberg de sidste par år hvis de er så vilde med 'de københavnske tilstande'. Frederiksberg er i fare for at blive tabt, og jeg tror at det er fordi at tilflyttere har travlt med at stemme kommunen ned i en kvalitetsmæssig afgrund ligesom de har gjort i københavn - en kommune som de åbenbart ikke synes lige så godt om siden de vælger at flytte til Frederiksberg.

Jeg krydser fingre for at det sidste fristed i københavn består efter d.17/11.
 
6. nov 22:06 af Jens Frederik Hansen
Hvor kan man få en Rasmus Jarlov plakat udleveret?

Jeg glæder mig dagligt over dem på Smedetoften (d.v.s. i Ungdomshusets baghave).

Gid du må få et godt valg.
 
6. nov 22:24 af Kim freyberg
Fantastiske visioner! Gid det måtte blive virkelighed. Gid det kunne lykkes borgerlige ideologier at bryde op gennem den fasttrampede beskidte asfalt i København og bringe håb til alle os der mener det seriøst.

Dine forudsigelser om venstrefløjen er nøjagtig ramt på kornet. De er lige så forudsigelige som de altid har været og derfor rokker København sig ikke en tøddel!

Go for it, Jarlov!
 
6. nov 22:29 af Kim Freyberg
@Simon
Helt enig. Se også forekomsten af grafitti-hærværk i Frederiksberg og København! Klar forskel. Hvor venstrefløjens tilhængere får lov at skide i egen rede i København, har Frederiksberg åbenbart en anden holdning. Venstrefløjen kærer om sine i Københavns kommune.
 
6. nov 22:35 af
Jaaah! Lad os fjerne huslejeloftet HELT og give plads for huslejestigninger i millionklassen! Så kan vi en gang for alle få fordrevet alle fattigrøvene fra København, de kan flytte til udørksområder som Lolland Falster og Sønderjylland, see if I care - alle de dovne skiderikker som ikke har gidet blive direktører. Hvad skal vi med dem? Alle som ikke er i besiddelse af et guldkort skal ikke have skyggen af chance for at slå sig ned her, i VORES by. En pragtfuld vision - juvelerbutikker på hvert gadehjørne, og Christiania lavet om til indhegnet community med lutter luksusvillaer... ja, man bli'r sgu helt rørt...
 
7. nov 03:54 af
Jaaah! Lad os fjerne huslejeloftet HELT og give plads for huslejestigninger i millionklassen! Så kan vi en gang for alle få fordrevet alle fattigrøvene fra København, de kan flytte til udørksområder som Lolland Falster og Sønderjylland, see if I care - alle de dovne skiderikker som ikke har gidet blive direktører. Hvad skal vi med dem? Alle som ikke er i besiddelse af et guldkort skal ikke have skyggen af chance for at slå sig ned her, i VORES by. En pragtfuld vision - juvelerbutikker på hvert gadehjørne, og Christiania lavet om til indhegnet community med lutter luksusvillaer... ja, man bli'r sgu helt rørt...
 
7. nov 04:44 af Arne
Jeg tror desværre at Jarlov lider af vrangforestillinger. Det er en ganske udbredt sygdom blandt politikere der fortrinsvist lever i ideologisk verden bekvemt distanceret fra den virkelighed vi andre må tolerere.

Symptomerne er:
1. En rosenrød fremstiliing af idealtilstanden uden beskrivelse af hvordan vi kommer fra nuværende position til utopia.
2. Selektiv fremstilling af udvalgte problemer hvor alle andre faktorer udgør en nulsum og derfor ikke påvirker resultatet.
3. En Hollywood præget forestilling om at når 'skurken' er bekæmpet er resten fred og idyl. Til forskel fra Hollywood fortællingen har virkeligheden ingen afslutning med rulletekster på en positiv note, og folk opfører sig ikke altid ifølge manuskript.
4. En yderst snævertsynet tilgang til verden der forudsætter at alle tænker, prioriterer og handler ud fra samme kriterier som idemageren selv.

Man kunne starte med at vurdere forudsætningen at vi kan spare og samtidig få samme/bedre ydelse som umiddelbart er et paradoks af samme type som det at ydelse+profit er billigere end ydelsen alene, hvilket er udgangspunktet i denne udliciteringsiver. Hverken TDC eller den offentlige transport er blevet bedre og billigere på private hænder, men det må så være undtagelserne.

Vi savner også at høre hvad det er de private skal producere som skal oppebære dette paradis og præcis hvad undervisning i 'dansk kultur' indebærer som ikke allerede findes? Specielt da kulturområdet specifikt er udpeget til at miste statsbevillinger må vi formode at dansk kultur bliver fortrængt af billigere udenlandsk produceret kultur.

Du siger alle de rigtige ord, men der mangler en del i indhold så det ender med tom retorik og valgflæsk fra den ældre ende af køledisken.
 
7. nov 08:07 af Rasmus
En optimistisk forudsigelse om resultatet af lyserød planøkonomi.
Jeg er ikke imponeret.
 
7. nov 09:50 af Simon
Borring..... Denne forudsigelse vil aldrig ske fyldest. Det tolerante og veluddannede Kbh., vil aldrig blive et neoliberalistisk utopia, som ovenstående artikel og kommentarer referer til.. I kan få lov, at beholde vest og sønderjylland. Det er jo der i henter jeres stemmer :) Men god kamp..
 
7. nov 14:15 af Jarlov Fanclub Anno 2008
RASMUS JARLOV leverer påny helt FREMRAGENDE, dog SUBSTANSLØS, UNDERHOLDNING i DEMAGOGISK TOPKLASSE.

Vores anmelder giver SEKS UD AF FEM STJERNER, men vil påpege, at vi skal INDFØRE DØDSSTRAF FOR HASHRYGNING. Et sådant forslag vil gøre underholderen RASMUS JARLOV perfekt!

KONSERVATIV REAKTION - KØBENHAVNS ANTIKOMMUNISTISKE BATAILLION!

FREDERIK SOM KONGE, RASMUS JARLOV SOM KONSEILSPRÆSIDENT, SKYD ALLE KOMMUNISTER - DE SKAL HA' FED MEDISTER!
 
7. nov 14:37 af Søren Autjonoim
HVAD SÅ RASMUS!

JEG ELSKER DIG!
 
7. nov 16:21 af Kim Freyberg
Nu kan man se at venstrefløjsromantikerne i Københavns kommune har googlet sig ind her på tråden.
En løsning og en vej til bedre tilstande for København ville netop være at få luget ud, så der kom mere klasse end underklasse. Men eftersom det er underklassen der leverer deres stemmer til venstrefløjen, og venstrefløjen der plejer underklassen i København, så er kommunen desværre fanget i en Catch 22, som bliver svær at komme ud af.
 
7. nov 16:41 af kapper
som samfundsfaglig studerende er en så naiv virkelighedsopfattelse som jarlov her lægger for dagen, mere end almindelig skræmmende. magen til svulstig lalleretorik skal man lede længe efter. mine tanker ledes hen imod Maos kina i 70erne.
 
7. nov 16:43 af Jens
Kim

Det er ikke underklassen men "the chattering classes" der stemmer venstrefløjen til magten

Hvis I (?!) vil have fat i de stemmer kræver det at I holder op med at samarbejde med DF på christiansborg så det har vist lange udsigter med en borgerlig overborgmester

En start kunne være at andre med lidt mere indflydelse end Ejvind Vesselbo begyndte at sige fra overfor DF
 
7. nov 17:16 af Rasmus Jarlov
Jeg er beæret over at have fået en fanklub. Tak.

@Simon, kapper, Arne
Kan I ikke være lidt konkrete om præcis hvor I mener, at mine forudsigelser eller opfattelser er urealistiske? Ellers er det svært at diskutere.
 
7. nov 17:27 af Lotte Noer
Du har min stemme!

Lotte
 
7. nov 17:30 af Jens
Rasmus

Dine forudsigelser eller opfattelser er urealistiske fordi The chattering classes (som der er mange af i København) der ellers har gode indkomster og burde være potentielle borgerlige vælgere ikke vil stemme på en borgerlig overborgmester når VK samarbejder med DF på christiansborg

Det er det samme der er ved at ske på Frederiksberg

For at blot tage et par af de punkter du nævner vil københavnere have mere cyklisme og mindre bilisme og modersmålsundervisning betragter københavnere som en naturlig offentlig opgave

Københavnere vil have en mangfoldig by med plads til forskellighed og også derfor har en borgerlig overborgmester heldigvis lange udsigter


 
7. nov 18:34 af Rasmus
@ Jens
Gode indkomster har aldrig betydet at man automatisk stemmer borgerligt.
 
7. nov 18:44 af Jens
Rasmus

Det er naturligvis rigtigt ( jeg er et eksempel ) men der er mange potentielle vælgere som ikke kunne drømme om at stemme på VK pgra samarbejdet med DF

København og i stigende grad Frederiksberg er fyldt af vælgere der kan siges at tilhøre the chattering classes og som stemmer efter det
 
7. nov 18:45 af Anders
@kasper

"som samfundsfaglig studerende"

Nå nå nå, så må du virkelig vide, hvad du snakker om.
 
7. nov 20:19 af Lisbet R. Jensen
Rasmus, din kamp mod de "tolerante" voldsromantikere fra Ungdomshuset alene berettiger dig i mine øjne til en plads i BR. Jeg håber du får et godt valg. (Men er det ikke muligt at tale dine K-kollegaer - med lidt for gode idéer om dyre cigaretter og singlefester - til rette? Det hører da lige så lidt hjemme i kommunalpolitik som offentlig betalt modersmålsundervisning og vandalistfester...)
 
7. nov 20:41 af Rasmus Jarlov
@Jens

Jeg ser ingen grund til at tage generel afstand fra DF. Jeg er uenig med dem om rigtigt mange ting, men det er jeg med alle andre partier end Konservative. (Mindst med Venstre og LA selvfølgelig). Det som er vigtigt for mig, er at jeg kan stå inde for de ting vi får gennemført. Ikke hvem de bliver gennemført med. DF er et legitimt demokratisk parti, som repræsenterer 14% af danskerne. De er ikke mindre værd end alle andre partier, og jeg synes det er noget helligt pjat, at vi skal gå rundt og tage generel afstand fra dem.

Jeg ved ikke om der er stemmer i det eller ej, men det er i hvert fald helt sikkert, at vi ikke får flertallet i København uden DF.
 
7. nov 20:46 af Rasmus Jarlov
@Lisbet
Mange tak.
Det med singlefesterne er heldigvis ikke fra København. Jeg kan godt forstå, Ole Birk Olesen, syntes det var lidt et sjovt forslag. Det minder lidt om Bondams gamle forslag om at putte singler forrest i boligkøen.

Cigaretpriser er ikke mit område.

I øvrigt også mange tak til de andre (Lotte, Jens, Kim m.fl.) for de rosende kommentarer! :-)
 
7. nov 22:28 af Fredrik Lidström
Uden at det nødvendigvis er min holdning (og uden at jeg på nogen som helst måde går ind for at argumentere imod personen frem for holdningerne - jeg er i øvrigt ikke helt uenig med Jarlov på en hel del (mere liberale) områder), vil jeg afsløre og berolige Kim Freyberg, der i øvrigt står for en fuldkommen fejlagtig men noget morsom analyse af venstrefløjens vælgerbase, med, at "Rasmus Jarlov Fan Club" og "Søren Autonom" er samme tømmermændsramte men langt fra venstreorienterede person, der er af den holdning, at Rasmus Jarlov er en klovn, hvilket da naturligvis kan være et oplæg til diskussion.

Jeg må vel lige så godt med det samme direkte tage afstand fra tanken om, at Jarlovs selvpromoverende og populistiske demagogkampagne og forsøg på at fremprovokere hysteri, skabe unødige konflikter og/eller konfrontationer samt hans pøbelmobilisering mod alternative unge, der blev generaliseret til en hær af psykopater, der ville smadre Nordvestkvarteret - der er efterhånden gået temmelig lang tid, uden at hr. Jarlovs profetier er gået i opfyldelse, set bort fra en stigning i graffiti, der egentlig bl.a. er "dokumenteret" af en selvudnævnt forsker uden noget seriøst sammenligningsgrundlag samt billeder af vist samme hr. Freyberg, som vist er umådeligt stor Jarlov-fan. Billeder, der bl.a. er forevigelser af serbisk-nationalistisk graffiti og graffiti fra grupper, der efter sigende skulle være særdeles fjendtlige overfor folk fra Ungdomshuset, hvorfor denne "stigning" måske ikke nødvendigvis engang skal ses som en reel stigning, og selv hvis der skulle være tale om en sådan stigning, er den er på kun spekulativ vis blevet sammenkædet med flytningen til Dorteavej. Ligeledes trækker Jarlovs egne faktuelt diskutable propagandaartikler her på 180grader heller ikke op - og jeg aner ikke, hvordan hans indblanding i disse ting skulle kvalificere ham til en plads i Københavns Borgerrepræsentation - tværtimod, faktisk, jeg synes at det nærmere kan tyde på en mindre beundringsværdig politikertype. Men på den anden side; er konceptet ikke i sig selv lidt mytologisk? :-)

Nu ønsker jeg nødigt at skabe splid eller bidrage til nogen af den karakter; hvis vi får en reelt socialdemokratisk borgmester (ikke-Bjerregaard) eller endnu værre: en SF'er - sandsynligheden er vel omkring de 99,1 pct for, at det er det ene eller den andet, der sker - ved dette højst sandsynlige scenario er borgerligt sammenhold den eneste vej imod at lægge pres på for en ansvarlig økonomisk politik og fremkomme med modstand imod formynderstaten; altså være et synligt alternativ til de røde.

At påstå, at Jarlov og andre konfrontatoriske konservatives udenomparlamentariske kamp for konservative værdier er på nogen måde prisværdig, er diskutabelt, og der er tale om en så voldsomt subjektiv holdning, at den i sin seriøsitet nærmest svarer til promovering i stil med "politikeren var velklædt og charmerende - derfor skal han da have min stemme", uden at man kigger på indholdet.
 
7. nov 23:00 af Rasmus Jarlov
@Fredrik

Jeg ved, at du hele tiden har været stor tilhænger af Ungdomshuset. Jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår alt, hvad du skriver - udover at du beskylder mig for en hel masse. Jeg gider ikke at gå ind i en lang diskussion med dig om Ungdomshuset. Vi bliver ikke enige. Du er dog selvfølgelig velkommen til at deltage i diskussionen på ungdomshus-nv.dk, som du plejer.
 
7. nov 23:26 af Fredrik Lidström
@ Rasmus Jarlov

Jeg er ikke mere tilhænger af Ungdomshuset end de BR-politikere, der stod for det politiske grundlag for bevillingen af lokalerne på Dortheavej; jeg synes at Ungdomshuset udfylder en kulturel rolle og henvender sig til en ganske eksisterende målgruppe på over de fem ugentlige brugere eller hvad, det nu var, du, Næsager og co. postulerede, hvorfor det har lige så meget af en berettigelse til at blive drevet med kommunal støtte som så mange andre lignende tilbud, altså såfremt at man engang skal bevilge penge og/eller lokaler til sådanne tilbud - eller det var i hvert fald været tilfældet med huset på Jagtvej 69 - og jeg har i perioder været temmelig hyppig gæst begge steder, hvilket ikke nødvendigvis gør mig på nogen måde mindre ukritisk end de individer og grupperinger, der er erklæret imod så meget som et ungdomshus' eksistens i Københavns Kommune.

I øvrigt var mit indlæg intet oplæg til en diskussion med dig; det var blot en kommentar til forhelligelsen af din "modstandskamp", som jeg langt fra har det samme positive syn på som visse andre mennesker i liberale og borgerlige kredse. Og så ser jeg heller ingen grund til at diskutere med dig, da du konsekvent har foretrukket at fokusere på uenighedspunkter os imellem, der hvor du rent faktisk kunne fremføre noget, der skulle ligne et argument, mens du fuldkommen har søgt at ignorere tilfælde af, at jeg adresserede vise af dine faktuelt ukorrekte eller på nogen vis inkonsekvente påstande.

Og nej, jeg hverken "plejer" eller er velkommen til til at deltage i diskussionen på din fine anti-ungdomshusside, da jeg tilsyneladende blev censureret og bannet, vist tilmed af dig, efter at jeg yderst påholdende italesatte visse af de interessante forhold, som jeg nævner her, og krævede svar på tiltale. I øvrigt er aktivitetsniveauet lavt - de aktive kræfter består - i hvert fald sidste gang jeg kiggede - af de samme to-tre mennesker, der gentager deres holdninger og forsøger så vidt muligt at undgå at deltage i en diskussion, hvor det ikke er sådan, at den ene part (anti-ungdomshusaktivisterne, forstås) er i besiddelse af den absolutte sandhed - og jeg finder tonen oftest kolerisk fra specielt en bestemt "debattør", der er den klart mest aktive og til tider nærmest sidder og diskuterer med sig selv.

Jeg har brugt nok tid på det. Men hvis nogen ønsker, at jeg kommer med noget uddybende omkring mine holdninger, er jeg da rede til det - det er kun rimeligt, da det nok er de allerfærreste, der har fulgt disse ting lige så tæt og med et så forsåvidt muligt upartiske syn, som jeg har bestræbt at holde.
 
7. nov 23:39 af Fredrik Lidström
Man kan stryge "upartisk" og erstatte det med "nuanceret" eller lignende.
 
8. nov 01:09 af Rasmus
@ Jens

Jeg er til dels enig med dig. Der er sandsynligvis nogle mennesker i overklassen som undlader at stemme borgerligt (eller rettere, stemmer Radikalt) fordi de er uenige med Dansk Folkeparti.
Men omvendt er der også rigtig mange "arbejdere" som stemmer DF på trods af at de er uenige i omfordelingspolitikken. Sammenligner man tilslutningen til hhv. DF og R (og LA) så synes jeg at det er ret tydeligt, at DF er en nettofordel for den borgerlige fløj - rent stemmemæssigt.
 
8. nov 03:35 af NB
"Rasmus, din kamp mod de "tolerante" voldsromantikere fra Ungdomshuset alene berettiger dig i mine øjne til en plads i BR."

Helt enig! Fatter ikke at Fredrik Lidström kalder sig liberal, når han går ind for at skatteborgerne skal finansiere en "socialist-rockerborg" til rød-fascisterne. Hvis de vil have et såkaldt "ungdomshus" bør de selvfølgelig SELV finansiere det!
 
8. nov 08:30 af Jens
Rasmus og Rasmus J

I skal være opmærksom på at dette ikke et folketingsvalg men et kommunalvalg og det er samarbejdet med DF på Christiansborg der gør at I ikke har en kinamands chance for en borgerlig overborgmester

DF er da et helt legitimt parti men det er samarbejdet med dem der betyder at store grupper i København der ellers potentielt kunne tænkes at stemme på VK stemmer på feks R men også S/SF

Det er nok sandsynligt at der på landsplan er den effekt som Rasmus skriver om men i København og i nogen grad på Frederiksberg forholder det sig omvendt

Hvis ikke der kan komme en borgerlig overborgmester uden DF er det ensbtydende med at der aldrig kommer en borgerlig overborgmester

Der skal ske store omvæltninger på Christiansborg før The chattering classes vil overveje jer
 
8. nov 12:53 af Daniel
@ Jens

Jeg har på intet tidspunkt set dokumentation for, at samarbejdet med O får VK vælgere til at stemme på venstrefløjen, hverken på landsplan eller kommunalt.

Det er udelukkende en teori, som RY vælgere har i deres helt våde drømme.

VK har ingen chancer for magt hverken på landsplan eller kommunalt uden O, det er et statistisk faktum, som alle der magter at tælle til 90 må forholde sig til.

The chattering classes udgør ingen mandater overhovedet rent talmæssigt i forhold til O's 25. Når man først gider erkende det, kan man begynde at overveje HVORFOR disse 25 mandater stemmer O og hvordan man får dem flyttet.

Det cirka 10 mandater der stemmer R og Y er undeligt ligegyldige indtil da.

Det er jo latterligt, at 10 mandater siger til en regeringskonstellation, at de nægter at stemme VK før man dropper samarbejdet med 25.

At mange højindkomstgrupper pludselig stemmer eks. SF skyldes snarere at de rent demografisk hhv. er ved at få flere børn samt at de for en stor gruppes vedkommende snart er klienter til ældreplejen. Og så er det jo sjovere at betale skat (lidt endnu) når man alligevel snart skal nyde snarere end yde. Det skyldes formentlig også, at Frederiksberg endnu er forskånet for de værste indvandreruroligheder samt at kommunen (på grund af ikke på trods af) konservativt vælde har gode services sammenlignet med kommunistmastodonten der omgiver den lille kommune.

Men en PRAGTFULD motivanalyse ellers: "Når andre ikke stemmer VKO længere, så er det fordi de ikke kan lide DF, for det kan jeg heller ikke selv ..."

Ak ja.
 
8. nov 15:28 af Rasmus
@ Jens
Jeg bor heldigvis ikke i Købenavn, men jeg vil gætte på, at DF får flere stemmer end R og Y også der. Ret mig hvis jeg tager fejl.
 
8. nov 15:38 af Rasmus Jarlov
@Rasmus
Både ja og nej. R har langt flere mandater end DF i dag, men det ser ud til at blive lige omvendt efter valget. R blev i seneste Gallup halveret, mens DF blev fordoblet.

Generelt går VKO markant frem, mens SR+Ø går kraftigt tilbage. SF går også frem.
 
8. nov 19:20 af Andreas Cohen
Jeg er stærkt uenig med at universitetsuddannelserne skal erhvervsrettes - hvis man vil have dét, kan man vel gå på CBS eller lignende. Der er jo trods alt ret få af verdens bedste universiteter der er "erhvervsrettede" på den måde vi typisk tænker det i Danmark - og hurra for det, og hurra for dannelsen som ideal!
 
8. nov 22:29 af Anders
Jeg synes også politikerne skal blande sig langt uden om universiteterne. Hvis I vil noget, så privatiser skidtet, men lad være med at tro, I ved hvordan man styrer et universitet. Som studerende er det skide irriterende at blive tvunget til at tage diverse fag, fordi nogle elendige folkeskolelærere på Christiansborg tror de ved, hvad jeg har brug for at lære.
 
8. nov 23:07 af Rasmus Jarlov
@Anders
Hvad tænker du helt præcis på her? Jeg har brugt meget tid i studenterpolitik, men jeg er ikke helt opdateret på, at der er kommet retningslinjer om bestemte fag fra Christiansborg?

@Andreas
Jeg havde ikke forestillet mig at afskaffe fri forskning. Jeg tænker mere på overførelsen af viden fra universiteterne til erhvervslivet. Den er så vidt jeg ved væsentligt dårligere i Danmark end i mange andre lande. Det betyder, at forskningen ikke bliver brugt, hvilket er ærgerligt.
 
9. nov 06:37 af Frihed
Udmærket, men hvordan i alverden kunne bygningen af flere moskeer være et ønskescenarie for nogen borgerlig! Tåbelighed uden lige. Hvor mange terrorangreb har den udvikling hjulpet med i fremtiden? Hvor mange indvandrere er blevet fastholdt i en fremmed islamisk kultur pga. de mange store moskeer?

Det punkt ødelagde en ellers sjov og interessant sci-fi klumme.
 
9. nov 07:18 af Rasmus Jarlov
@Frihed
Tak. Jeg ser ikke bygningen af moskéer som et mål i sig selv. Pointen er, at i en borgerlig by skal der være plads til det. Dog uden at muslimer (eller andre religioner) skal have særbehandling og dispensation fra de krav om at passe ind i lokalområderne og højden på omkringliggende bygninger, som vi stiller til alle andre bygninger.
 
9. nov 08:01 af Frihed
Godmorgen Rasmus Jarlov

Jeg forstår hvad du mener og er grundlæggende enig. Men når klummen nu medtager udviklinger som udgår fra borgerne mangler den at svare på en række andre spørgsmål. F.eks. hvad med de ca. 30% af skoleeleverne i Københavnske skoler som i dag har muslimsk baggrund, som til den tid er blevet stemmeberettigede og for manges vedkommende er blevet gift og har fået familiesammenføringer fra hjemlandet til København? Vupti - der er muslimsk flertal i København. Hvordan tror du så stemningen for islamisering og særrettigheder, fleksibilitet til at tillade stormoskeer som imposante symboler det nye flertal i København? Hvilke øvrige konsekvenser vil den demografiske udvikling mon have og ikke mindst; hvad mener du svaret er på den udvikling?
 
9. nov 11:49 af Jan Birch Mathisen
Hej allesammen!

Prøv nu blot at læse, hvad Rasmus skriver i sit indlæg. Det er ganske simpel sund rimelig fornuft, hvis en storby som København skal kunne holde på sigt.

En stor ros til Rasmus Jarlov herfra fra hans gode bud, som faktisk også er realisbart på sigt.

Det er det først konkrete bud i den københavnske valgkamp indtil nu (ved grundig gennemgang af samtlige partipolitiske valgprogammer til kommunevalget 2009).

Ingen af de andre partier i København har kunne lave noget tilsvarende.

Det grundlæggende spørgsmål er vel:

Skal København udvikle sig i positiv retning mht. borgeres livskvalitet og en stabil kommunal økonomi eller skal Frank Jensen og Rødhuset lide torten at blive sat under administration?

Det er et ret vigtigt spørgsmål, som Jarlov faktisk giver et rigtigt godt svar på.
 
9. nov 13:24 af Andreas Cohen
@Rasmus Jarlov:
Okay, så er det mig der for så vidt har misforstået dig - jeg er helt enig :)
Pointen er blot, at jeg synes der er en sørgelig tendens til at humanistisk forskning ikke anses for "rigtig videnskab" (læs: naturvidenskabelig-teknisk videnskab). Der findes mange af vore meningsfæller som gerne helt ville afskaffe disse uddannelser, eller ihvertfald beskære dem kraftigt - hvad jeg har svært ved at se fornuften i, da videnskaberne om menneskelig meningsproduktion jo må veje mere og mere i dette post-industrielle samfund.
Jeg tror derfor problemet snarere ligger i at humanisterne er alt for dårlige til at formidle hvad humanistisk forskning er, og hvordan den er nyttig for samfundet - og noterer mig med glæde at Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier har fået den ide at samarbejde med IFU om at udbyde humanistisk undervisning til erhverslivet (se www.kulturkurser.dk) - og at dette ser ud til at være en succes.
 
9. nov 15:37 af Jens
Daniel

Søren Pind troede at med de mange vælgere med gode indkomster var overborgmesteren en realistik mulighed.
Det endte som bekendt med en pinlig maveplasker.

Der er så sandelig da også nystartede børnefamilier i de nordlige omegnskommuner men i København og på Frederiksberg skal man være politisk korrekt for at blive valgt.

Naturligvis kan VK da reagere uden DF, det vil bare tage nogen år i oppositon at få R over på sin side.
En reformdagsorden vil kunne få mange socialdemokrater til at stemme på R.

Sålænge man holder fast i betonpolitikken er man ganske rigtig afhængig af DF og så er en borgerlig overborgmester i København en illusion.

Det er de faktiske forhold i jernindistrien.

 
9. nov 16:29 af Mark Gray
Hvad skulle den stikpille omkring CBS Students med for?
 
9. nov 17:30 af Lars R
Hej Rasmus,

Jeg bor i København og havde faktisk tænkt mig at stemme på dig.

Men jeg undrede mig MEGET over følgende du skriver:

"De fleste integrationsprojekter er blevet lukket" ????

Den forstår jeg ikke helt, uddyb venligst.
 
9. nov 18:54 af Pia
@Lars R
Jeg har læst det som integrationsprojekterne ville blive overflødige, fordi integrationen var lykkedes.
 
9. nov 22:15 af Autonom Libertær Geoist
citat
Helt enig! Fatter ikke at Fredrik Lidström kalder sig liberal, når han går ind for at skatteborgerne skal finansiere en "socialist-rockerborg" til rød-fascisterne. Hvis de vil have et såkaldt "ungdomshus" bør de selvfølgelig SELV finansiere det!
citat

Din moralske tænkning er forkert.

Jeg som autonom ønsker at du betaler mig fuld økonomisk kompensation for den Strandvejsvilla med attraktiv beliggenhed du geografisk deterritorialiserer mig og mine andre autonome venner fra. Du skal naturligvis svare fuld grundskyld svarende til markedsprisen. Fuld grundskyld indkasseres og udbetales derefter i dividender til vi autonome der er eksluderet fra at opholde sig hvor du bor, på din fine Strandvejs-adresse.

Omvendt afregner vi mange autonome der bor i det billige Nordvestkvarter gerne fuld grundskyld - hvilket ikke er meget - især ikke når vi er mange om det.

Indtil videre ser jeg frem til du udbetaler mig min retmæssige dividende (det er ok med mig at modregne min lille dividende til dig).


Således må du til lommen
 
10. nov 10:14 af Jan Birch Mathisen
Der er en grund til at det er billigt at bo i NV:

1) Der er den laveste levealder i Danmark.
2) NV er stærk forurenet og belastes miljømæssigt dagligt i usundt omfang.
3) Der er bandekrig.
4) Der er narkokrig.
5) NV er een stor gang graffitti og kommunen vil intet gøre ved fænomenet.
6) UH og banderne er glade for punkt 5 og ser gerne, at kommunen og Politiet fortsat intet foretager sig.
7) Der er ingen retsstat i NV mere. Ej heller Politi.
8) Ildspåsættelser, hærværk og graffitti (også fra Ungdomshusbrugerne).
9) Kommunen har ingen ressourcer, visioner, planer eller andet til at udbedre situationen i Nordvest.
10) Folk med stor indkomst fraflytter p.t. Nordvest og svage grupper flytter ind i stedet for.
11) Alt er lyserødt og rart i Nordvest set med BR-øjne. Derfor har BR intet behov for at hjælpe BR undtagen ved at dumpe 200 narkomaner (og deres følgeforretninger) ude i NV.

Jo tak, det må da siges at være en særdeles negativ form for byudvikling, som nuværende BR har afstedkommet i NV.

Det er netop denne form for byudvikling, som Jarlov søger at vende. Der er håb, så længe ressourcestærke personer vil engagere sig i en bydels ve og vel.

Men når de stærke flytter væk og demokratiet visner i en bydel, tja... så er det for sent for en bydel.
Så er den nemlig blevet reduceret til en ghetto i forfald.

NV er fortabt p.t og kommer ikke på fode mere i fremtiden. Den tid er forbi - også i demokratisk kontekst. Det har BR sørget fint for.

Red de andre bydele, medens I kan. NV kan ikke reddes længere. Man kan kun gøre een ting mere som borger for at få et bedre liv, hvis man bor i NV:

Flytte væk fra NV.
 
10. nov 11:05 af Fredrik Lidström
@ NB

Jeg går faktisk i bund og grund ikke ind for, at skatteborgere skal finansiere noget som helst, eller at der for den sags skyld skal være tale om såkaldte skatteborgere; altså går jeg ikke ind for beskatning - i bund og grund.

Realiteten i dag er dog sådan, at såkaldte skatteborgere finansierer en masse, samfundet er indrettet derefter .

Når man så ikke går ud med generelle krav om afskaffelse af kulturstøtte men på generaliserende vis retter sin harme og modstand mod en bestemt gruppering, der vel at mærke er præget af temmelig modstridende politiske holdninger i forhold til én selv, ser jeg noget problematisk i det, særligt når man f.eks. nærmest ud af det blå sammenligner socialister med rockere og kalder socialister, der lige så meget som f.eks. liberalister ligger på en yderfløj, for ?rødfascister?.

Når man aktivt opponerer imod et bestemt kulturelt tilbud, fordi der kommer mange såkaldte ?rødfascister? der, så er der egentlig ikke tale om andet end diskrimination på basis af politisk tilhørsforhold, hvorfor alle de argumenter, som man f.eks. ville fremføre mod ?rødfascisternes? forfølgelse af politiske grupper, falder til jorden i en suppe af småborgerlig dobbeltmoral, ligesom det også er gældende for den ultra-herlige Pia Allerslev, der bl.a. mener, at man skal formene visse mennesker adgang til kommunale midler på baggrund af deres opfattede politiske tilhørsforhold eller diverse centristiske ?antiradikaliseringstiltag?, der mere eller mindre skal gå ud på at staten skal blande sig i folks tanker og ret til uden statslig indblanding at danne sig politiske holdninger. Og det man lægger op til er i mine øjne faktisk endnu værre end diverse udenomparlamentariske venstregrupperingers hærgen og angreb på anderledes tænkende ? man tilsigter at staten skal forskelsbehandle anderledes tænkende.

Det er ikke engang så meget et angreb på ?rødfascister?, som det i mine øjne er et angreb på den ligestilling, som man ville forvente i et liberalt demokrati.

"Kampen" sker desuden med midler: klassiske demagogiske greb som dæmonisering, miskategorisering af eller generalisering af modstandernes holdninger eller karakter, spekulativ argumentation, ren propaganda, pøbelmobiliseringer, provokationer, der ville svare til at lade nazister marchere rundt i en statsejet (eller ?støttet) synagoge, hvor man argumenterer for, at de har ret til at være der, og lignende.

Det er noget jeg personligt finder uværdigt, og da man vel skal vurdere en person og vedkommendes karakter ud fra vedkommendes handlinger, mens man skal vurdere "en kamp" eller "slutmålet" ud fra de midler, der bruges, tenderer jeg til ikke at se så positivt på d'herrer Jarlov og Næsagers ?kamp? af de grunde, som jeg så mange gange har nævnt og som egentlig står skrevet i min første kommentar, ligesom at det for mit vedkommende sætter store spørgsmålstegn ved de to konservative herrers generelle beskaffenhed som politikere.
 
10. nov 11:06 af Autonom Libertær Geoist
"1) Der er den laveste levealder i Danmark"
Der relaterer sig til indkomstfordeling


"3) Der er bandekrig.
4) Der er narkokrig
"
Hvilket er de nationalkonservartive borgerliges skyld der har kriminaliseret euforiserende stoffer og skabt et sort marked.

5) "NV er een stor gang graffitti og kommunen vil intet gøre ved fænomenet

Hvorfor skulle den også gøre det? Vi andre vil ikke finansiere graffitifjernelse over skatten. Det er en opgave for det private som du selv må afholde udgifterne for.

"7) Der er ingen retsstat i NV mere. Ej heller Politi."

Forkert; Station Bellahøj er beliggende i Nordvest.

"Red de andre bydele, medens I kan. NV kan ikke reddes længere. Man kan kun gøre een ting mere som borger for at få et bedre liv, hvis man bor i NV:
Flytte væk fra NV"

Det er udtryk for din værdidom. Vi er mange der hellere vil bo i Nordvest end i Ordrup nord for København.
 
10. nov 11:57 af Fredrik Lidström
@ Jan Birch Mathisen

1) Er vist meget faktuelt - og jeg gratulerer mht. det. Jeg tror dog, på at det nødvendigvis er sådan om 5-10 års tid, da basal viden om byudviklingen i København på gymnasial niveau vil afsløre, at NV også er begyndt at tiltrække mere ressourcestærke folk, erhverv og privat boligbyggeri. Folk har væsentligt større visioner for kvarteret, visioner omkring ting, der skal ske ved privat initiativ, end dig, der vil have at Gud og Überbürgermeister Jarlov kommer og redder kvarteret ved at bruge en masse penge på at fjerne ethvert lille grimt tag og skabe en ny, langtrukken ungdomshuskonflikt og... øh... hvad ellers?

Jeg er vokset op på Nørrebro og i Nordvest, kommer faktisk fra en mindre ressourcestærk familie; jeg voksede op med en enlig forsørger, der ikke kan bruge sin mellemlange videregående uddannelse til noget som helst i Danmark og må arbejde på et ufaglært fysisk krævende arbejde, samt lillebrødre, men jeg er blevet til hverken bandemedlem, kriminel, alkoholiker, narkoman eller bistandsklient. Jeg har aldrig været fuldt forsørget af staten, hvor jeg havde noget at sige. Jeg er ansat i en af Danmarks største erhvervsvirksomheder og skal til at tage en af de længere videregående uddannelser, der har nogle af de allerhøjeste adgangskrav af nogen som universitetsuddannelser i Danmark.

2) Kildehenvisning, tak. NV har ganske rigtigt huset værksteder og industri siden den første halvdel af det sidste århundrede, hvorfor der findes en del forurening. Hvordan det i bred udstrækning afskrækker folk fra at bo i kvarteret bringe du ikke nogen dokumentation eller eksempler på. Hvordan din helt, Jarlov, skal redde stedet fra forurening, pointerer du heller ikke, og du virker lige så hysterisk mht. tingene, som mht. så meget andet.

3) og 4). Hvordan er bandekrigen mere udpræget i NV end andre steder, og hvordan - og hvorfor - skal der en special løsning til i kvarteret? Hvad er i øvrigt forskellen på en "bandekrig" og en "narkokrig".

Løsningen skal findes gennem en styrkelse af friheden - liberalisering af samfundet og økomomien, ved bl.a. at fjerne det sorte marked og ikke at give kvarterløft (?!) til opgave at stoppe bandekriminalitet.

5) Igen - dokumenter eller forklar i det mindste, hvordan tingene er værre end andre steder i København? I øvrigt er det igen igen en overdrivelse grænsende til det hysteriske og typisk for din stræben efter at opnå en eller anden offerrolle.

6) "UH" har ingen reel effekt haft på NV, så vidt jeg kan se. De fleste påståede ungdomshusorgier til gene og ulempe for alle er blevet kategoriserede som sådanne af netop jer. I har i mine øjne ingen troværdighed. Igen: Upartiske kilder, tak!

7) Nordvestkvarteret ligger i København, København ligger i Danmark, Danmark er en liberalt-demokratisk retsstat.

Ved du overhovedet hvad retsstat i øvrigt betyder? Skal vi tilbage ud i diskussioner ud à la den om hvor vidt en politiker kunne være demagog? :-D

Måske er du utilfreds med polititilstedeværelsen i NV, men Bellahøj Politistation ligger ... tada ... på Bellahøj, hvilket ligger i NV. Så, altså: endnu en hysterisk kommentar fra dig.

Jeg er heller ikke nødvendigvis tilfreds med politiet. Jeg var for nyligt til fods på vej mod Indre By for at spise morgenmad, før jeg skulle rydde op efter en partifest og efterfølgende hænge valgplakater op, forsøgt overfaldet med en knust flaske af en person, der adskillige gange har truet mig og en uge før episode forsøgt at slå mig ned. Jeg havde tidligere ikke set behovet for at tage mig af det, da jeg ikke bliver synderligt truet af en sådan person. Dér blev der dog gået udover grænsen til en sådan grad og udstillet personen som en utilregnelig psykopat, at min ellers normalt tilgivende personlighed kunne acceptere; jeg var bogstavelig talt centimeter fra at blive ramt i halsen/nakken af en halv knust flaske.

Jeg tog til politistationen for at diskutere det, da jeg i forvejen kunne se, at det ville være påstand mod påstand, hvorfor jeg selv ikke ville se grundlag til at rejse en sigtelse. Det jeg dog gerne ville have, var en eller anden garanti for min sikkerhed eller at man noterede, at jeg havde henvendt mig vedr. de to foregående overfaldsforsøg. Hverken det ene eller den andet kunne naturligvis finde sted. Jeg kunne sagtens få lov til at anmelde det, men det ville klart ikke føre til noget og udelukkende skabe besvær og potentiale for nye problemer.

Jeg fik besked på at kontakte politiet, hvis jeg altså kom til skade på et tidspunkt. Og det var efter at der skete noget, som - såfremt at personen havde succes med sit angreb - havde hørt under de tungere voldsparagrafer.

Det er realiteterne, men de gør ikke, at jeg er hysterisk og påstår, at der hersker lovløshed, eller kræver intet andet end idealsamfundet og kæfter op om ting, jeg slet ikke har forstand på. Det er simpelthen useriøst. Og jeg er faktisk blevet udsat for et overfaldsforsøg.

9) Hvorfor skal det være kommunen, der gør noget som helst? Der er en tilstrømning af mere ressourcestærke til NV. Kommunen skal ikke tvinge nogen som helst til noget som helst og det skal være en naturlig udvikling, som allerede er i gang men som lidt er kommet på lavblus efter at den boligboblen bristede. Men mon ikke tingene bevæger sig tilbage mod lignende tilstande indenfor en overskuelig fremtid.

10) Uddyb

11) Igen, igen, igen hysteri. Er du sikker på, at du ikke er den, der har brug for statsstøttede psykoaktive stoffer - f.eks. måske nogle stesolider for at styre din anfald af angst og paranoia?

Men altså; underbyg, dokumentér eller uddyb i hvert fald dine postulater om de usædvanligt omfattende problemer i NV.
 
10. nov 12:15 af Jan Birch Mathisen
Hej Autonom Libertær.

Det er galt nok, at et helt boligkvarter i et lands hovedestad er opgivet af politiet, politikerne og retssystemet.

NV er blevet det gamle drankerkvarter med alle de gamle problemer tilbage fra 1990. Og dengang gjorde kommunen præcis de samme ubrugelige og virkningsløse tiltag, som endte i en endnu mere negativ spiral i bydelsudviklingen.

Jeg respekterer dog absolut, at du ønsker at leve i en aktiv og daglig krigszone som NV. Håber, at det er oplevelsen værd på sigt.

Selv vil jeg trække teltpælene op (bor lige i midten af hele problemområdet NV) og flytte væk fra NV til fordel for et sted langt væk fra ghettoen Nordvest.

Så er der også en demokrat mindre i Nordvest, som stiller spørgsmål ved de yderst kritisable demokratiske og kommunale beslutninger, som tages mht. Nordvests yderligere ghettoficering og forfald.

Og jeg er absolut ikke den eneste i NV, som vælger den løsning. Der er der stadig flere mennesker i NV, som gør. Og de er allesammen de personer, som kommunen skulle bruge til at hjælpe med at vende kommunens ghettoficering af NV. De personer forlader NV.

Rasmus Jarlov er een af de få tilbage, som vil gøre en forskel og kæmpe for NV.

Men hey, når Nordvest nu står ved afgrundens rand, så lad dog Nordvest komme det ene fatale skridt længere frem udover afgrunden. Det bliver bare rigtigt skidt på sigt i Nordvest.

Ghettoficering og forfald er jo strengt taget en form for byudvikling - bare den forkerte slags.

Men måske er virkeligheden den bedste læremester, når kommunen totalt mister enhver kontrol med Nordvest. Det er bare en grim måde at lære af ens fejl på.
 
10. nov 20:30 af Rasmus Jarlov
Godt at se at debatten stadig kører :)

@Lars R.
Jeg tror ikke på, at integration skal ske gennem en hær af kommunale integrationskonsulenter, som iværksætter det ene projekt efter det andet. (Der er over 80 forskellige projeter igang i dag). Integration skal primært ske ved, at folkeskolerne, idrætsklubberne og arbejdsmarkedet fungerer.
 
11. nov 13:49 af Autonom Libertær Geoist
"NV er blevet det gamle drankerkvarter med alle de gamle problemer tilbage fra 1990. Og dengang gjorde kommunen præcis de samme ubrugelige og virkningsløse tiltag, som endte i en endnu mere negativ spiral i bydelsudviklingen."

For det første, for at nogen kan være vindere i et individuelieseret samfund må der nødvendigvis også være tabere i et sådan samfund som også skal have et sted at bo. Så selvfølgelig er kommunens tiltag mere eller mindre virkningsløse fordi det er symptombehandling.

Forøvrigt mener jeg bestem Nordvest er den af Københavns bydele der gennem de seneste 8 år har lagt grund til meget nybyggerier med blandt andet familie som tilflyttere samt studerende på kollegierne. Jeg har selv boet i den arkitektoniske perle overfor Bispebjerg Hospital.
 
11. nov 13:51 af Autonom Libertær Geoist
Det gik ikke så godt med stavningen ovenfor men meningen burde fremstå klart.
 
12. nov 11:25 af Find Holger
Mange af disse indlæg burde være redaktionelt forkortet Specielt Frederik L.Man må håbe at den kommende uddannelse for hans vedkommende rummer statistik og matematik,Specielt Gauss fordelingen bør han nok forstå at sætte sig ind i.En resoursestærk i NV gør ingen bydelsændring.Enlig svale gør ingen sommer.Adaptationsevnen hos mennesket synes med den af Sigmund Freuds beskrevne fortrængnings evne-begge som i virkeligheden er en overlevelsesevner- at være bevist i sandelig rigelig mål i denne klumme.Når lille fredelige Danmark med betjenten der holder trafikken tilbage for andemor og ællingerne er erstattet af autonomes anarkistiske hærgen,narkobandernes vigilante virkemidler til afgørelse af tvistigheder opstået af økonomiske berigelsesmotiver uden for landets love,når grafittikunstnere som ikke kan overleve på samfundets kunstneriske indkomstskabende vilkår, klatter til med intetsigende budskaber på andres ejendom i form af mur og facade tatoveringsvold,når drukkenbolte og voldelige narkomaner sætter dagsorden for sikkerhedsniveauet,når ildpåsættelser af andres ejendom -biler med mere- er grundet utilfredshed med bløde kornflakes,når svineri er tilstede overalt fordi folk er nogle ...uhygiejniske xxxx der ikke gider at rydde op efter sig ja så er der alså langt til betjenten og ællingerne.Gad vide hvem der synes at det er tilfredsstillende.Start med at rydde op og vis respekt for bydelen,dernæst vises der respekt for jer som individer, dernæst hjælp hvor du kan --ikke ved at tonse bevidstløs pengebeløb i hovedet op de bundløse kar der omgående kapitaleksporteres- nej ved smil og nabohjælp.Vis ikke frygt men overskud og ro og vær først og fremmest konsekvent i en nontolerance attitude-tænk på 60ernes opdragelsesfiasko.Med håbet i behold men st dog stærkt tvivlende ...
 
13. nov 13:33 af Jan Birch Mathisen
Hej Find!

En simpel måde at løse problemet med en tabt bydel som fx. Nordvest er ganske simpelt at stemme med flyttekasserne:

Dvs. Flytte væk fra Nordvest og til en ikke-ghetto, som findes i rigeligt omfang udenfor København (og endda også i København).

Det giver helt sikkert en markant forbedring i livskvaliteten for rigtig mange mennesker, som får et nyt og langt bedre bosted langt væk fra Nordvest.

Der er helt bestemt håb. Bare langt væk fra Nordvest.
 
16. nov 21:46 af Martin I
Dejlig at høre sådanne visioner fra en byrådskandidat. Ikke mindst når der er grund til at tro på han faktisk mener det.

Trist er det blot at Mogens Lønborg står i front for partiet i København - jeg tvivler på han formår at se udover sin borgmestertaburet.

Nu vil min samvittighed plage mig - vil jeg risikere at Lønborg kan tage min stemme på Rasmus til indtægt for at han (Lønborg) har gjort noget rigtigt... eller skal jeg som hidtil finde et andet part - pga. Lønborg?

Det er svært at være libertarianer - og gerne ville stemme.
 
 

Tilføj kommentar

Dit navn:
Kommentar:
 
 
Tilbage til forsiden

Danskerne siger ja til brugerbetaling for hjemmehjælp (10. nov 08:59)
Rohde vil have Haarder som kommissær (10. nov 08:16)
Større udgifter til administration i Løkkes storkommuner (9. nov 14:34)
Tidligere SF-borgmester i Vejle vil stemme borgerligt (9. nov 14:09)
Landsretten frikender Youtube-guldsmed (9. nov 13:22)
Retorikprofessor: Politikere er blevet bedre til at snakke udenom kritik (9. nov 12:17)
SF: Hjemrejseordning for udlændinge skal være med fortrydelsesret (9. nov 11:17)
Penge er uden betydning for kvaliteten af skolens undervisning (9. nov 10:33)
Vesselbo: DF-retorik smitter af på regeringen (9. nov 10:02)
Kvinder stemmer på mænd (9. nov 08:59)
Ernæringsforskere: Fedtskat kan sænke levealderen (9. nov 08:14)
Folketingsflertal vil forbyde tobak til vandpiben (9. nov 07:28)
Aaen: Jeg er stadig kommunist (8. nov 14:13)
Venstreborgmester kritiseres for bilreklame (8. nov 13:37)
DF sikrer millioner til bedre paskontrol (8. nov 13:02)
Samuelsen: Gratis offentlig transport i Horsens (8. nov 11:21)
Akut syge behandles af medicinstuderende (8. nov 09:58)
Klimatopmøde kan gøre kørekort 3.000 kroner dyrere (8. nov 09:35)
  Dagens klumme: Asger Aamund forestiller sig en omvendt Kolind - eller en Helle Thorning: 60% skat på Fyn, 40% alle andre steder.
 
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
Integrationskonsulenter tror ikke, at hjemrejsepenge vil få utilpassede indvandrere til at rejse (10. nov 07:47)
   

   
   
Indenfor 14/03/08
 
 
 

 

   
 
   
Indenfor 14/03/08