|
|
| 11. nov 2007 kl 22:30 |
Print
Send artikel
|
| Dagens klumme: VU-formand Thomas Banke bruger 180Graders stemmeguide til at vise, hvorfor liberale danskere bør stemme på ... Venstre! |
| Af Thomas Banke |
| |
Sidst jeg skrev en klumme til 180Grader, affødte det en heftig debat. Mit ærinde dengang var at forsøge at argumentere for, at selvom Venstre og de Konservative som regeringsbærende partier ikke på alle politikområder har ført en ambitiøs liberal politik, så er alternativet yderst uheldigt.
Jeg må konstatere, at en række af debattørerne her på sitet og jeg selv aldrig bliver enige. Jeg kan i hvert fald ikke forstå de synspunkter, der baserer sig på, at Danmark bliver mere liberalt efter en periode hvor Anders Fogh er erstattet af Helle Thorning, Thor Pedersen af Henrik Sass Larsen og Kristian Jensen af Villy Søvndal. Nok om det.
Vi er nu sidst i en valgkamp, som i høj grad har været præget af bogstavkombinationer, Khaders stakit, og spørgsmålet om hvem der peger på hvem. Jeg synes faktisk, at det er sørgmodigt, at vi ikke har diskuteret flere værdier og mere politisk substans. Jeg tror at mange vælgere er trætte af det store fokus på bogstaver og hypotetiske regeringskombinationer, fordi det dermed bliver sværere at forholde sig til partiernes politik. Det fylder nemlig mindre og mindre, hvad vi vil med Danmark. Det er en uheldig tendens. For en valgkamp bør naturligvis handle om politiske holdninger og visioner og ikke om bogstavrim og regeringsgætterier.
Selvom der har været for lidt fokus på holdningerne, er noget af det, jeg og mange andre VU'ere har fået bekræftet endegyldigt i denne valgkamp, at vi hører til hos Venstre. Det er i Venstre, at Danmarks liberale politikere findes og virker. Det er i Venstre, at vi vil en friere og rimeligere Danmark. En del af den bevisførelse findes faktisk her på siden.
180Grader har været så venlig, at udarbejde en stemmeguide, som for en gangs skyld har nogle spørgsmål, som man som liberal kan forholde sig klart til. Her kan man se, hvem af de opstillede kandidater man er mest enig med. Jeg har selvfølgelig taget testen. Resultatet er at jeg er mest enig med Kasper Krüger (jeg ved ikke, om det er en fordel eller ulempe for Kasper, det afhænger vist af øjnene der ser!). Nummer to er i øvrigt Anders Basbøll, og så følger ellers en enkelt konservativ, men derefter overvejende V-kandidater.
Der er faktisk Venstrefolk, der går til valg på lavere skat. Der er Venstrefolk, som mener, at private hospitaler er bedre. Der er Venstrefolk, som i 180Graders test sikkert og vist holdningsmæssigt ligger meget tæt op ad Venstres største kritikere fra det borgerlig-liberale Danmark. I Venstre er der mange forskellige holdninger, og der idéudvikles hele tiden.
Min pointe er, at Venstre er fyldt med gode liberale politikere - det er hos os, de er. Ikke hos hverken Det Radikale Venstre eller Ny Alliance. Det er hos os, der bliver udviklet liberal politik. Det er der mange, der synes at glemme mellem valgene, og det fører helt naturligt til kritik af det daglige politiske håndværk. I en valgkamp - selv når den er præget af alt andet en politisk substans - bliver man gennem tæt samarbejde med Venstres kandidater og organisation bekræftet i, at her er skaberne af fremtidens liberale Danmark.
Min gode kollega, Rune Kristensen, opfordrede for nylig på nærværende sider til at stemme på de Konservative, hvis man vil have mere borgerlig-liberal politik. Den opfordring vil jeg ikke anfægte. Jeg vil til gengæld benytte lejligheden til at opfordre alle - unge som ældre - liberale kritikere af Venstre til at tage stemmeguiden, og overveje, om det nu virkeligt er fornuftigt at konkludere, at vi får et mere liberalt Danmark uden Anders Fogh Rasmussen.
For vi er et hold i Venstre og VU. På vores hold er der masser af forskellige holdninger. Der er kandidater som f.eks. Kasper Krüger, der går til valg på, at vi skal have en flad skat på 40 procent. Og sådan kan vi hele vejen rundt konstatere, at Venstre afdækker alle former for liberalisme. Vi har ikke brug for Liberalisterne for at få et mere liberalt Danmark. Vi har heller ikke brug for en periode med et rødt kabinet for at få et mere liberalt Danmark. Vi har brug for, at alle tager stilling og stemmer på en kandidat, som dækker de liberale behov - selv hos de opgivende, frelste og sidste dages hellige!
Thomas Banke er stud. scient. pol. og landsformand for Venstres Ungdom
|
|
Tilbage til forsiden |
|
|
| |
Kommentarer |
| 11. nov 22:56 af Michael Kastberg |
..så hvis man mener at Fogh har solgt så meget ud at det er til at krumme tæer over, og derfor ikke ønsker at stemme på ham, så er man hellig? Interessant form for argumentation. Jeg føler mig hensat til folkeskolen.
Kære Thomas - jeg tog faktisk testen, og selv om jeg ikke vil kategorisere mig selv om konservativ, men derimod som liberal, så var det stadig en konservativ kandidat der var på toppen af listen, selv om vi var rygende uenig i ting som f.eks. homoseksuelles ret til at adoptere, og adskillelsen af kirke og stat. Det er da skræmmende, at den mest liberale kandidat er konservativ?!
Jeg sammenlignede mig også med Kasper Krüger som jeg har hørt meget godt om, men der var en del punkter hvor vi ikke havde det samme, og selv om vi havde - hvad var så pointen? KK er - så vidt jeg kan læse mig til i dagspressen - totalt uden for indflydelse på Venstres politik, og nærmest af AFR anset som en pest fordi han insistere på at bringe skattespørgsmålet på bordet. At bruge ham som et argument for at stemme Venstre virker absurd, alt det stund den røde blok inklusive Dansk Folkeparti virker til at have væsentlig mere indflydelse på venstretoppens skattepolitik.
At du ikke mener der er brug for Liberalisterne kan jeg sådan set godt forstå. Ud fra en størrelse-af-partiet-venstre-betragtning, har AFR lige så meget brug for Liberalisterne som et hul i sit hoved.
Hvilket var præcis den holdning der fik indenrigsministeriet til at sylte Liberalisternes navnesag, så partiet ikke kunne nå at blive opstillingsberettiget. Nogle vil måske kalde det "godt politisk håndværk", men personligt mener jeg hermed at vores kære statsminister for al fremtid har mistet retten til at kritisere andre for anti-demokratiske metoder.
|
| |
| 11. nov 23:34 af Per Andreasen |
@ Michael Kastberg - Hørt!
Denne valgkamp har da netop vist at der ER brug for Liberalisterne. For venstrefløjen er godt repræsenteret og midten nærmest for godt, men hvor er højrefløjen blevet af? |
| |
| 12. nov 00:02 af Ulrik Haagen Nielsen |
"Der er kandidater som f.eks. Kasper Krüger, der går til valg på, at vi skal have en flad skat på 40 procent. Og sådan kan vi hele vejen rundt konstatere, at Venstre afdækker alle former for liberalisme."
Ja, det er godt nok ekstremt liberalt (måske endda ultraliberalt, ekstremistisk, minarkistisk?) at stjæle 40% af folks arbejdsindkomster + 8% i arbejdsmarkedsbidrag.
Til tider kan man ikke undgå at få en følelse af, at end ikke såkaldte "liberale" forstår betydningen af den ikke-frie, ikke-ideologiske ideologi, som de påstår at dyrke. Liberalisme er frihed, og frihed er retten til selvejerskab og privat ejendom. At røve, stjæle, styre, kontrollere, tyrannisere er at tage fra folk, hvad der ikke er éns eget. At påtvinge folk en adfærd på trods af, at deres tidligere adfærd var ikke-krænkende.
At du, Thomas Banke, påstår at være liberal og alligevel ikke kan forstå, at du er ca. 48% (+ moms + kapitalindkomstskat + ejendomsværdiskat + afgifter + licens) røver og støtter denne røveriske adfærd er netop grunden til, at liberale - i ordets egentlige forstand - holder sig laaaaangt væk på tirsdag.
Med venlig hilsen
Ulrik
PS. Jeg vil i øvrigt anbefale dig at stifte bekendtskab med George Orwells "1984"-roman og derigennem prøve at forstå dit eget Newspeak, når nu du argumenterer for, at socialisme er liberalisme. Og at tvang er frihed. God læselyst! |
| |
| 12. nov 00:06 af Morten Knudsen |
Jeg fik også Kasper Krüger højest på min liste, men jeg er bange for at en stemme til Kasper K og dermed til Venstre vil blive tolket som en støtte til den hidtil førte politik.
Og ud fra Kastbergs skriverier ovenfor virker det som om, at Kasper K ikke har synderligt meget trækkraft. Derimod virker det som om, at Khader (trods sin katastrofale slingrekurs) i højere grad er i stand til at trække Fogh i den rigtige retning i skattespørgsmålet.
Men nu skal det ikke kun være sure toner. Jeg er glad for, at der er folk som dig Thomas i Venstre, der stadig har den personlige frihed som ledestjerne, og hvis I engang får overtaget i partiet igen, så vil I også være en stemme værd. |
| |
| 12. nov 00:42 af Michael Kastberg |
@Morten Knudsen
"Derimod virker det som om, at Khader (trods sin katastrofale slingrekurs) i højere grad er i stand til at trække Fogh i den rigtige retning i skattespørgsmålet."
Jeg vil tillade mig at spille spørgsmåltegn med den dér. Hvis du ser på Ny alliances hjemmeside under mærkesager, siger den blot at "..[skattereform].. max. 40% på arbejdsindkomst..[..] alt gennemført i et tempo, så velfærden fastholdes.". Det er for det første politikker-speak for - ja, det er vores udgangpunkt, men vi ved godt vi ikke får det gennemført, men det lyder godt i skåltalerne.
For det andet, siger det intet om boligbeskatningen, selskabsskatten eller aktieavancebeskatning. Kigger man derimod på resten af partiprogrammet er der:
- en "menneskelig" asylpolitik
- sund mad
- mere miljø og økologi
- respekt for FN
- ulandsbistanden op
Samtlige punkter er for mig nogle ordentlige kameler at sluge, for de lyder alle sindsygt dyre. Og jeg kan ganske enkelt ikke have tillid til, at Ny allience ønsker en reel skattesænkning, når resten af deres partiprogram er en "gavebod" der får Lykkehjulet til at minde om.. om.. et eller andet uden gaver.. :)
Jeg tror ikke på det. |
| |
| 12. nov 00:57 af Rasmus (ham der debatere på Liberator) |
Det eneste som vil få Danmark i en liberal retning er filosofi - det har 6 års politisk socialliberalisering af Venstre bevist.
Når valget er over, så må de gode liberale kræfter stille sig selv spørgsmålet, hvordan øges den liberale filosofi i Danmark, så der kan føres liberal politik?
Svaret vil sikkert bygge på flere observationer, erkendelser og antagelser. En af disse vil være, at Venstre har forladt liberalismen, og aldrig kommer tilbage, så længe de ikke føler sig truet på denne front.
Desværre har Venstre´s muderet socialiberalisme lagt så meget afstand til den ægte liberalisme, at det at være liberal ligefrem er blevet et "skældsord" i den brede befolkning - en vellykket brændte jords taktik fra "det nye Venstre´s" side.
Dette stiller yderlige krav til de liberale, som ønsker at kaste sig ud i denne kamp for at øge den liberale filosofi i Danmark - f.eks. såsom partiet Liberalister, som blot med deres navn har skabt dualisme til stor set hele befolkningen, som har lært fra blandt andet Venstre, at liberalismen er farlig (et lille sidespring, men der er jo ikke mange helhjertet liberal projekter tilbage i Danmark).
Bundlinjen er at hvis liberale ønsker et mere liberal Danmark, så gå ikke til Venstre efter valget - istedet gå til jer selv, fordi det er det eneste sted hvor I vil finde liberalismen... |
| |
| 12. nov 02:57 af Peter Vesti Frendrup |
Venstre har måske ikke ført super liberal politik de sidste 7 år, men til gengæld er de stadig det parti der er mest liberalt i Danmark. Hvis der var opbakning fra den ignorante danske befolkning til at føre ordentlig liberal politik, mon ikke Venstre i så fald havde gjort det?
Det de har valgt er ren og skær pragmatik og det er vejen at gå. Vi kan jo se at Danmark er trukket i liberale retninger på nogle punkter, så lidt fremskridt har der jo været - men det er jo pokkers svært med den socialistiske befolkning vi desværre har i Danmark, øv! |
| |
| 12. nov 03:36 af |
At klummeskribenten er mest enig med Venstrefolk bruger han som bevis på, at Venstre er liberale.
Men hvad med at se det som bevis på, at klummeskribenten ikke er liberal?
Personligt var jeg mere enig med fem (!) Konservative kandidater og én (!) fra Ny Alliance, før den første Venstremand (Kasper Kruger) kom. |
| |
| 12. nov 08:18 af Morten Sørensen |
Du har givetvis ret i, at de mest liberale kandidater stiller op for V og K; men hvad hjælper det, når Anderses ord er lov i Venstre. Der er himmelvid forskel på Kasper Krügers holdninger, og så det, han evt. vil komme til at stemme for, hvis han skulle komme i Folketinget.
(I øvrigt helt surrealistisk for mig, at manden vil stille op for et parti, hvis ledelse er hans ideologiske modsætninger.)
At du kan finde nogle perifære kandidater, der er liberale, beviser intet. Nej hvis 180graders test skal vise noget, så er det Foghs svar, der er relevante; men han har mig bekendt ikke taget testen (stemmeguiden er nede i dette øjeblik, så jeg kan ikke se efter). Hvorfor mon??
Og stemmer jeg på en perifær liberal kandidat, er det også en stemme på Venstre, som gennem 6 år har gjort alt for at rende fra liberalismen. Det ser jeg ingen som helst grund til.
Jeg tror, det vil tjene det liberale Danmark godt, hvis Fogh taber valget stort; men min samvittighed forbyder mig, at stemme på Socialdemokraterne, så jeg stemmer blankt eller bliver hjemme. |
| |
| 12. nov 09:51 af Morten Knudsen |
@Michael Kastberg
jeg er faktisk også selv i tvivl om validiteten af mit udsagn. jeg har også selv set, alt den 'godhed' som NA ønsker at indføre for mine penge. Men der er også ting, der peger i den anden retning. NA tør som de eneste som en del af deres officielle politik nævne en nedsættelse af efterlønnen.
Så den ligger og svinger mellem NA og C - V bliver det naturligvis ikke. C har strammet sig op under valgkampen, men holder det også bagefter? |
| |
| 12. nov 09:57 af US |
Venstre er ikke "fyldt med gode liberale politikere" - det findes en håndfuld eller to, og de har ingen indflydelse på den førte politik.
|
| |
| 12. nov 10:16 af Jesper R |
Det er ikke i Venstre at der udspringer en masse liberalistiske idéer. Vi ser gang på gang, at enkelte Venstre medlemmer træder frem og ønsker f.eks. lavere skat, hvorefter de bliver skudt ned af toppen i Venstre.
Jeg er selv 100 % liberal (nærmere betegnet AnCap) og er i.flg. testen mest enig med nogle konservative politikere.
Kære Thomas Banke, Venligst skriv et par punkter ned, hvor Venstre har ført liberalistisk (ikke liberal) politik, jeg kan ikke selv komme på nogen. Men jeg skal med glæde give dig en masse (believe me, the list is long) over socialdemokratiske love der er blevet vedtaget under VK regeringen.
Mvh Jesper
PS. Til ovenstående sure opkast skal det dog retfærdigvis siges, at jeg nok selv ender med at ligge min stemme ved Venstre igen, da alternativet er endnu værre.. Hvor er det sørgeligt. |
| |
| 12. nov 11:09 af Mikkel Rosenvold |
Jeg synes man må stille sig tilfreds med hvad man realistisk kan opnå i et samfund som vores, der er gennemsyret af socialdemokratiske dogmer og værdier. Anders Fogh ER liberalist - og jeg er sikker på han dagligt ærger sig over den ganske høje vækst vi ser i den offentlige sektor. Men hvis han (og borgerlige kræfter generelt) virkelig vil ændre det her samfund gælder det ikke blot om at haste en masse liberalistiske reformer igennem og i stedet gennem værdikamp, små skattelettelser og decentraliserende omlægninger gøre Danmark klar til en gradvis de-socialdemokratisering.
Vi må heller ikke glemme at V og K gerne ville meget længere og meget mere end de kan få flertal for. Regeringen står og falder jo med Dansk Folkepartis nåde. Der må vi erkende at der endnu ikke er et soleklart "skattelettelses-flertal" i Danmark, selvom det rykker tættere på med VKRY-projektet osv. Nu får Fogh forhåbentlig fire år mere med VKO-samarbejdet, og her vil vi se fortsat pragmatisk og stabil regeringsførelse med det langsigtede mål at skabe en ægte borgerlig, liberalistisk stat i Danmark.
Fogh opnår det næppe, men forhåbentlig kan han køre en afløser i stilling, der med samme succes støt og roligt kan trække Danmark væk fra den socialdemokratiske spændetrøje. |
| |
| 12. nov 11:48 af Eva J |
Dette valg bliver et spørgsmål om at stemme på det mindst problematiske, at prøve at holde det værste væk fra magten. I DK har vi alt for mange offentlige ansatte, derfor kan ingen regering blive stemt ind hvis den forsøger at minimere staten. Det ved AFR selvfølgelig, derfor bliver valgkampen et spørgsmål om at bestikke flest mulige mennesker til at acceptere en let liberalisme.
Venstre og Konservative vil næppe forsøge at fjerne statskontrol og adfærdsregulering af landets middelklasse, men hvis SF, R og S kommer til magten, så vil det blive meget værre. Hvis personer som Mette Frederiksen skulle gå hen og få ministerposter, så skal i se indskrænkninger og styring af mennesker, kønsfascisme, kvoter, regulering, - der vil blive uddelt 100vis af millioner til marxistisk ideologisk forskning, feministiske organisationer, osv. S og R har altid været dygtige til at placere ideologer på nøgleposter i medier, vigtige statsorganer og på universiteterne, får de regeringsmagten, så vil der igen blive fyldt op.
Men det er sørgeligt at intet parti reelt kæmper for at fjerne statskontrol og bureaukrati, herunder at få sat skatten rigtigt ned. Jeg skal stadig tjene kr. 1200 for at kunne betale min mekaniker for en times arbejde og min mekaniker har efter skat kr. 150.
I Danmark har vi planøkonomi for middelklasse og feudal-kapitalisme for overklassen, men middelklassen er angst for selv at skulle tage vare om sit liv, derfor tror den på at statens økonomiske regulering er lig med velfærd.
Skulle SF, S og R (NA) få regeringsmagten, så er den eneste trøst, at det bliver sjovt at se hvordan de vil redde det potentielle boligkollaps der lige nu også truer Danmark.
|
| |
| 12. nov 12:18 af Jørgen |
Problemet med Venstre er bare, at de liberale kandidater i langt de fleste tilfælde ikke kommer ind, og de få der gør, de får ingen indflydelse, fordi ledelsen er så ræve rød, at socialdemokraterne har svært ved at følge med.
De Konservative og Ny Alliance går ind for lavere skat. Ikke kun enkelte kandidater hos de to partier, men derimod hele partiet.
Derfor kan jeg kun anbefale, at man som borgerlig stemmer på enten liste C eller Y. |
| |
| 12. nov 12:30 af sw |
| Yes, ingen stemme til V her - jeg har aldrig kunnet fordrage socialdemokrater, derfor heller ikke dagens V. |
| |
| 12. nov 12:53 af Liberalist |
Hvis man tror på demokratiet, så STEMMER man.
At blive hjemme på sofaen er ANARKI!
Hvis man ikke syntes VK Regeringen har gjort det godt (pga O), så anbefaler jeg at sætte en harmfuld stemme på protestpartiet Ny Alliance.
Næste gang har vi heldigvis Liberalisterne at sætte en harmfuld stemme på, og ihh hvor jeg glæder mig til at se Torben Mark Pedersen fortælle levebrødspolitikkerne om præcist hvad der er galt i det Danske samfund!
|
| |
| 12. nov 12:57 af K Larsen |
VENSTRE - DANMARKS SOCIALDEMOKRATER II
Det er da fint nok, hvis folk stemmer på partiet Venstre. Men er man liberal, så giver det dog ikke mening at stemme på Venstre. Et liberalt parti ville aldrig være så formynderisk, at man med verdens højeste brandbeskatning fratager individets frihed til selv at disponere.
En stemme til Venstre eller DF er lig med socialdemokratisk økonomisk politik. Sådan har det været de sidste 6 år.
|
| |
| 12. nov 13:12 af K Larsen |
VENSTRE - TAKTISK SOCIALDEMOKRATISERING
Det er iskoldt taktisk spil fra Fogh's side at han vil bevare den socialdemokratiske skattemodel fra 1990'erne. Der har været solgt ud af al liberal økonomisk politik for at tiltrække socialdemokratiske vælgere. De liberale kerne-vælgere har jo ikke haft noget alternativt sted at sætte krydset i deres frustration. Derfor vil jeg som Liberalist også anbefaler som taktisk modspil til Fogh's taktiske socialdemokratisering sætte et kryds ud fra liste Y. Får VKO flertal alene, så hedder marginaskatteprocenten nok også 63% og registreringsafgiften 180% om 3-4 år igen. |
| |
| 12. nov 13:18 af Filip |
Jeg m rligt indrmme at jeg syntes at mange herinde er ufatteligt hykleriske, og dovne.
Hvor mange er jer gik ind p liberalisternes hjemmeside og skrev under p en vlgererlring? Jeg gjorde et desvrre ikke, og nu angrer jeg lidt at var s doven. Havde vi taget os blot en lille smule sammen, kunne vi haft et liberalt parti at stemme p. Det er vel vores egen skyld at vi bliver spist af med et rdt Venstre, og de lyserde Konservative.
|
| |
| 12. nov 13:26 af Jesper R |
| Ad Filip - jeg tror faktisk de fleste af 180graders læsere, var inde på Liberalisternes hjemmeside. Men én af grundende til at Liberalisterne ikke har kunnet nå at blive stemmeberettigede, er pga at Venstre var over ét år om at godkende deres navn. |
| |
| 12. nov 13:32 af K Larsen |
OVERVEJER AT STEMME NY ALLIANCE AF TAKTISKE GRUNDE
Partiet NA har dog ikke været heldig med kommunikationen og brand-salgstalerne. Indrømmer, at indpakningen ikke har været fremført så elegant, Men, indholdet kan være med til at tvinge særligt DF og Venstre til at drøfte en lavere marginskat. Derved er det også en støtte til Konservative. Hvis der kun er et VKO flertal, så vil DF igen jorde Konservative ved at bevare den irrationelle topskat. Og så er vi tilbage til den socialdemokratiske økonomiske politik. |
| |
| 12. nov 13:47 af Thomas Z. |
Det mest logiske er at begynde med at finde det parti, man vil støtte. Og når det så er afgjort, så kommer spørgsmålet, om der indenfor det valgte parti er en særlig kandidat, man foretrækker frem for de andre.
Krüger og Basbøll kan være nok så liberalistiske, men det hjælper ingenting, sålænge hovedlinien i Venstre er en helt anden. Fra min synsvinkel er de Konservative, selvom der kan siges meget dårligt om dem, trods alt det mest liberalistiske parti. Og derfor går min stemme til en af de mere liberale blandt de konservative kandidater. |
| |
| 12. nov 14:10 af Kasper Krüger, folketingskandidat (V) |
Jeg er kommet lidt sent ind i debatten, som jo også strejfer min ringhed. Her vil jeg blot rette en misforståelse i et tidligere indlæg:
12. nov 00:02 af Ulrik Haagen Nielsen
"Der er kandidater som f.eks. Kasper Krüger, der går til valg på, at vi skal have en flad skat på 40 procent. Og sådan kan vi hele vejen rundt konstatere, at Venstre afdækker alle former for liberalisme."
Ja, det er godt nok ekstremt liberalt (måske endda ultraliberalt, ekstremistisk, minarkistisk?) at stjæle 40% af folks arbejdsindkomster + 8% i arbejdsmarkedsbidrag.
Det er ikke korrekt. Mit forslag om skat på max 40% vil indebærer en samlet marginalskat på højst 40% inklusive arbejdsmarkedsbidrag. Besøg min hjemmeside www.kasperkruger.com for en uddybning af forslaget.
Det handler i korthed om reelle skattelettelser, inden for skattestoppet. Ikke "omlægninger", som foreslået af andre. 40% kan finansieres ved:
* 0-vækst i det offentlige forbrug i 10 år,
* reduceret dagpengeperiode fra 4 til 1 år
* reducerede erhvervstilskud 3 mia. kr.
* "skattepakken" på 10 mia. kr. er det sidste skridt på vejen.
Det giver fuld finansiering af max 40% skat. Men som Ulrik Haagen Nielsen skriver, er dette stadigvæk alt for meget. På min hjemmeside redegør jeg for, at vi kan få skatten yderligere ned ved at veksle tilskud, fradrag og overførselsindkomster til en samlet lav énhedsskat. Dertil kommer dynamiske effekter fra lavere skat. Jeg har ingen endelige beregninger, men vurderer, at vi på lang sigt kan komme ned mod 20% i en enhedsskat på alle indkomster, uden at tage en krone fra sygehusene, uddannelserne, de ældre og de andre såkaldte offentlige "kernevelfærdsydelser". Forbedringerne på disse områder kan passende finansieres ved effektiviseringer, udlicitering, mere konkurrence, udbud, outsourcing, privatisering, introduktion af markedskræfter, incitamenter etc.
Det kan selvfølgelig ikke gennemføres i en kommende valgperiode. Men jeg tror på det lange, seje træk, hvor man holder fast i et liberalistisk udgangspunkt som pejlemærke og så kan trække samfundet i en mere fri retning med både små og store kontinuerlige skridt.
Lige en kommentar til de påtænkte sofavælgere. Da Jacob Haugaard blev valgt til folketinget opdagede han, at han ikke bare kunne forholde sig neutralt til kildne spørgsmål. Han opdagede, at selvom han undlod at stemme, så ville også dét medføre at han lodt enten den ene eller anden side ville vinde afstemningen med de stemmer der så var tilbage i puljen. Sofavælgere vil INTET opnå ved at blive hjemme. Alle andre vil være bedøvende ligeglade med denne protest. Det betyder blot - ligesom dem, der stemmer på parti og ikke personligt - at ANDRE mennesker vil træffe valget for dem i stedet for.
Jeg vil klart anbefale alle, at man finder en kandidat i 180grader.dk's udmærkede holdningstest som man holdningsmæssigt ligger på linje med, og bidrager til at holdningerne afspejles i de personlige stemmer, der tælles op på onsdag.
Man vinder ingen krig ved at blive hjemme. Uanset om man er vælger eller kandidat.
|
| |
| 12. nov 14:27 af Rune Kristensen |
Hej Thomas
Jeg ved ikke, hvordan du og åbenbart andre VU'ere udfylder 180grader.dk's test, men jeg rammer nu ind i absolut flest Konservative, dernæst lidt venstrefolk og alliancefolk!
/Rune |
| |
| 12. nov 14:49 af Thomas Banke |
Hej Rune,
Jeg tager den såmænd bare ærligt - det er vel måden at gøre det på:-)?
Derudover har jeg den generelle kommentar, at jeg altså ikke ønsker, at generelisere nogen. Jeg har heller ikke noget horn i siden på Liberalisterne. Min pointe i denne klumme er blot, at der er masser af gode liberale kræfter i Venstre, og at vi ikke behøver Liberalisterne eller oppositionen for at få et mere liberalt Danmark.
Nogle gange hører jeg skuffede kritikere, som maler det billede, at alle os der fortsat bakker 110 % op om Anders Fogh Rasmussen som statsminister og arbejder som VU´ere og Venstrefolk under valget, er en flok kyniske skabssocialdemokrater.
Det mener jeg er udtryk for en usaglig, urimelig og opgivende holdning, som kun kan komme fra mangel på bedrevidende.
Jeg tillader mig så at nævne 180 Graders gode stemmeguide som eksempel på, at der er flere V-kandidater, som har liberale mærkesager. Det var ikke meningen, at Kasper skulle drages ind i det her, men det er nu engang ham jeg er mest enig med i denne guide - derfor blev han nævnt.
Der er altså V-kandidater, der er liberale på den nærmest klassiske "liberale" måde. Så det er ikk rigtigt, at Venstre er uliberale. Det er tværtimod hos os de liberale politikere slår deres folder.
Mvh
Thomas
|
| |
| 12. nov 15:19 af Eva J |
Omkring det nye statsindgreb, det der på amerikansk kaldes affirmative action: kvindekvoter. Selv venstre begynder nu at bakke om den statsstyrede sociale ingeniørkunst. Virksomhederne må ikke selv bestemme hvem de vil ansætte i bestyrelserne, og sikkert også snart heller ikke som topledere.
"I et nyt ligestillingsoplæg har partiet således udtrykt ønske om flere kvindelige bestyrelsesmedlemmer. Der skal en holdningsændring til i samfundet, mener Venstre, der blandt andet vil have det offentlige til at gå forrest i kampen for færre mænd i de danske bestyrelser"
http://www.180grader.dk/nyheder/Helle_overvejer_kvindekvote r_i_bestyrelser.php
"i kampen for færre mænd i de danske bestyrelser" det er jo ren kønsfascisme, tænk hvis nogen sagde det samme med modsat fortegn. Det er planøkonomi forklædt som ligestilling, og det bakkes op af NA og nu også Venstre. Hvad er det dog der sker her i landet? Der er ingen tilbage som vil forhindre at staten forstørrer sig ind i alle livsanliggender.
Hjælp, hjælp, hjælp, hvad skal man dog stemme?
|
| |
| 12. nov 15:23 af Kasper Krüger, folketingskandidat (V) |
Jeg takker kun i ydmyghed over at være blevet inddraget i dagens klumme og debat.
I øvrigt er jeg helt enig med Thomas Banke i, at Venstre ER partiet for liberalister og liberale. Sekundært er der tydeligvis - og heldigvis - et udpræget holdningsfællesskab med De Konservative.
Ny Alliance derimod er IKKE et nyt liberalt parti, hvilket både Khader og Seeberg flere gange har slået fast.
Med venlig hilsen
Kasper
|
| |
| 12. nov 16:56 af Rasmus (ham der debatere på Liberator) |
Jeg tog den lille stemmeguide, og Hr. Kasper Krüger (V) fik sneget sig ind på første pladsen, skarpt forfulgt af Hr. Claus Christiansen (C) og Henrik Sørensen (C).
Procentsatserne underlader jeg, da de sikkert var ganske ok for en stemmeguide, men ikke just tal man vil have vide vedr. sin overlevelseschance efter en operation ;-)
Desværre er de 3 nævnte gentlemen ikke at finde i det geografiske område, som det danske demokrati anno 2007 har besluttet jeg tilhører (såmeget for at kunne stemme på mennesker som deler lidt af ens filosofi). Jeg skal ned på en 28. plads før min tvangs påduttet valgkreds dukker op!
Så jeg ender nok med samme ræsonnement, som Hr. Jesper R. - dvs. sætter mit kryds - ikke fordi jeg har nogen at være enig med, men fordi alternativet er endnu værre. Dette SKAL dog blive det sidste valg, hvor liberale over hele landet lades i stikken! |
| |
| 12. nov 16:58 af @lennart |
| Helt enig med klumme-skribenten. Det vil være en indirekte stemme på Helle Thorning, hvis alle liberalisterne enten undlader at stemme eller stemmer blankt ved valget...så hellere få det næst-bedste, ved at stemme enten V eller K, så vi ikke skal skrues tilbage til S, R, SF Enhl. tilstande. Det er ikke sikkert Danmark får en anden chance til at få det rettet op igen..husk det ! |
| |
| 12. nov 17:57 af Jakob |
| No way Jose. Jeg er ikke blevet holdt for nar i 6 år, for så i løbet af 2 uger blive belært om hvorfor Venstre eller Konservative har brug for min stemme. Jeg gider ikke mere. Så hold i jeres valg, men lad dog være med at fornærme mig ved at antyde at jeg er dum nok til at stemme på VK. Det eneste sted utilfredse borgerlige vælgere kan gå hen, er til deres egen sofa. |
| |
| 12. nov 18:17 af Rune Kristensen |
Hej Thomas
Jeg undrer mig blot over, hvordan I krydser af? Hvis du sætter dine krydser ud fra en frihedsorienteret økonomisk vinkel, så ligger der stort set kun konservative kandidater i toppen.
Disse krydres dog med et par enkelte V-kandidater - f.eks. Kasper Kruger. Ham var jeg i debat med/mod tidligere i dag - og der er utrolig få med hans holdninger i V.
Ligeledes bør du se på http://www.saxobank.dk/skat/, hvor chokerende få, der vil sænke skatten i V.
Som liberal, ville jeg nok overveje det en ekstra gang, hvis jeg krydsede ved V. Det lader dog også til at være tilfældet balndt nogle V-vælgere. Konservative står alt andet lige med 4 mandaters fremgang i dagens Vilstrup (og Gallup), mens V taber tre...
/Rune |
| |
| 12. nov 18:37 af Eva J |
| Efter at V nu har meldt ud at de følger op om ’kampen for færre mænd i de danske bestyrelser’ - altså den spekulative venstre-radikale feministiske ideologi der sætter Ligestilling lig med ensartet kønsadfærd mellem mænd og kvinder, og som ønsker denne vision gennemtrumfet ved statsmagt - da kan jeg ikke længere sætte mit kryds hos Venstre. Der er kun C tilbage, nej tak til Kønsfascisme. |
| |
| 12. nov 18:39 af Michael Larsen |
| Jeg hørte i dag et fornuftigt forslag fra en konservativ kandidat, vist nok uden chance for valg. Han ville indføre stop for de offentlige udgifter. Kunne Danmarks Liberale Parti ikke tilslutte sig det ? Eller i det mindste bare føre socialdemokratisk politik á lá Nyrup og Lykketoft, det vil sige overholde 2010-planen om offentlige udgifter. Men nej, Venstre skal absolut overgå socialdemokraterne. Så kunne man måske forestille sig at VU og andre liberale kræfter i Danmarks Liberale Parti fik gennemtrumfet en landsmødebeslutning om de offentlige udgifter ? Personligt tror jeg, at Thomas Banke med flere lader sig overtale af "the chief whip" til at lade være. Så meget for Danmarks "Liberale" Parti. |
| |
| 26. nov 14:43 af Leif Knudsen |
Venstre chikane af Liberalisterne var en ren svinestreg. Alt retorik om demokratisk indstilling bliver til øregas, når virkeligheden melder sig.
Føj for en stinker I lavede, Venstre! |
| |
| 3. dec 15:12 af Palle |
“…without his consent having even been asked a man finds himself environed by a government that he cannot resist; a government that forces him to pay money, render service, and forego the exercise of many of his natural rights, under peril of weighty punishments. He sees, too, that other men practice this tyranny over him by the use of the ballot. He sees further, that, if he will but use the ballot himself, he has some chance of relieving himself from this tyranny of others, by subjecting them to his own.”
- Lysander Spooner
Er det det samfund vi ønsker? En regering der kun kan føre socialdemokratisk politik, men alligevel skal stemmes på som følge af at det er det mindste af alle onder?
V og K og alle de andre partier i dansk politik er og blive socialister ind af en kant fordi de er NØDT TIL at tækkes mængden.
Længe leve demokratiet. |
| |
| |
Tilføj kommentar |
|
|
| |
| Tilbage til forsiden |
|
|
|
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
|
|
|
|