180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
Lørdag den 26. maj 2012
     180 web
 
Leder: Forbud igen og igen og igen og igen ...
 
Leder: Kommunismens idealer og kommunismens forbrydelser hænger sammen
 
Leder: Kunst uden armslængde
 
Leder: Den ægte vækstpakke
 
Leder: Las os passe hver sit
 
Leder: Politikeres privatliv skal ikke være fredet
 
Leder: Hurra for skattekonkurrencen!
 
Leder: Danskerne står imod kravet om højere skat
 
Leder: Sæt pjæk på dagsordenen i valgkampen
 
Leder: Krigsgalninge alle vegne
 
Leder: Skattestop - her og der
 
Leder: Udansk Folkeparti slår til igen
 
Leder: Gambia som foregangsland!
 
Leder: Lønborg gør det igen
 
Leder: Klimaforandringer i perspektiv
 
 
24. jan 2009 kl 22:30 Print   Send artikel

Leder: Foghs ven i Pilestræde

 
At regeringens spindoktorer rykker i felten for at miskreditere en journalist, der går ministrene på nerverne, er ikke usædvanligt. Men at en spindoktor, sådan som Information kan fortælle, iler til forsvar for en presset journalist, det er vist aldrig set før. Det er statsministerens særlige rådgiver, Michael Ulveman, der føler behov for at hjælpe Berlingske Tidendes politiske kommentator, Thomas Larsen, som i de senere dage har været under anklage for at være Foghs ven i Pilestræde - altid villig til at udlægge enhver sag til statsministerens fordel.

Michael Ulveman har ifølge Information sendt en sms til TV 2's politiske redaktør, Henrik Qvortrup, hvori han spørger, om det kan have sin rigtighed, at tv-stationen gerne benytter Politikens Peter Mogensen, som ifølge Ulveman er oppositionspartierne venligt stemt, mens Thomas Larsen, som 180Grader har kunnet fortælle, er forment adgang til at analysere dansk politik på skærmen, netop med den begrundelse at han er for partisk. Det er altså sådan, Statsministeriet ser på sagen: Når Peter Mogensen, der ifølge Ulveman er oppositionens foretrukne politiske kommentator, kommer på skærmen, så skal Thomas Larsen, der er statsministerens mand, også have lov - for ligesom at få lidt balance i tingene.

Det kan synes logisk i Statsministeriet, men for Thomas Larsen og Berlingske Tidende bliver affæren endnu mere pinlig, end den i forvejen var. Ingen Christiansborg-journalister og ingen andre politiske kommentatorer har ønsket at forsvare Thomas Larsen mod angrebene for partiskhed. Årsagen er, at Thomas Larsens vennesæle behandling af statsministeren igennem flere år har været et samtaleemne blandt de politiske journalister. Man taler om, at ingen sag er så dårlig for regeringschefen, at Thomas Larsen ikke vil kunne udlægge den, som at "Fogh kommer styrket ud af ..." - indsæt selv en regeringskrise efter eget valg.

Kun i Statsministeriet har man så meget gavn af Berlingske Tidendes politiske kommentator, at man gerne vil hjælpe ham. Spindoktor Ulveman bekræfter på den måde makkerskabet mellem landets øverste politiske leder og den politiske kommentator fra landets tredjestørste avis.

På Berlingske Tidende bør dette betragtes som en alvorlig sag. Avisens øverste chef, Lisbeth Knudsen, skrev ved sin tiltræden disse bevingede ord om Thomas Larsen på sin blog: "De politiske kommentatorer og analytikere har utvivlsomt stor indflydelse på meningsdannelsen. Thomas Larsen fra denne avis er et godt eksempel på sådan en troværdig analytiker, fordi mange både inden for og uden for Christiansborg stoler på hans indsigt og næse for situationen."

Det var ikke sandt dengang, det blev skrevet, men der kom ikke offentlig debat om sagen. Det nye er, at katten nu er sluppet ud af sækken.
AddThis Feed Button Tilbage til forsiden
 
 

Kommentarer

24. jan 23:09 af Thomas Danielsen
Altså man undrer sig en gang imellem over 180graders dispositioner. 180grader kaster sig glad og gerne ind i hetzen mod Thomas Larsen, alt imens alle de kommentatorer, der altid udlægger tingene til venstrefløjens fordel, jeg nævner i flæng: Helle Ib, Peter Mogensen, Kaare R. Skou (han er storslem!) og før i tiden Noa Reddington (der så oven i købet er Mogens Lykketofts svigersøn). På trods af deres åbenlyse sympatier og farvede analyser er de åbenbart fuldt kvalificerede til at optræde på DR og TV2, men en kommentator, der måske/måske ikke støtter Fogh, nej fy for pokker da, det kan man da sandelig ikke!

"Fogh kommer styrket ud af ..." må man åbenbart ikke skrive, for så udlægger man sagerne til Foghs fordel. Men hvad nu hvis det faktisk er sandheden? Er sandheden ikke netop, at Fogh faktisk er gået forholdsvis sejrrigt ud af de fleste politiske kampe? Han er dog fortsat den dominerende politiske kraft i dette land, og Socialdemokraterne har ikke kunne indhøste så meget som ét eneste mandat ud af de problemer, som regeringen vadede rundt i i efteråret. Tænk, måske har Thomas Larsen faktisk ret: Fogh klarer sig faktisk ret godt. Men uha nej, denne ilde hørte sandhed tåler man ikke på DR og TV2 (og der går nok ikke lang tid før fru Knudsen i sin transformation af Berlingeren til 'Politiken light' også ser sig nødsaget til at svinge øksen her).
 
24. jan 23:25 af Hans Henrik Hansen
Tjaeh, Thomas Danielsen - du fik vist sagt det hele? Jeg har intet mere at tilføje, bortset måske fra 'God søndag'! :)
 
24. jan 23:30 af Jimmi Kristensen
Ja at finde en objektiv kommentator, er noget af en opgave, men måske skyldes det at sandheden som Kierkegaard påpegede er subjektiv.
jeg har nu ikke noget imod at få lidt forskellige vinkler på et emne, både fra venstre og højre men de må gerne tilføje noget nyt og ikke være forudsigelige som langt de fleste desværre er.
Måske aviserne skulle prøve at inddrage andre grupper i kommentarerne, folk udenfra det indspiste miljø omkring borgen.
 
25. jan 00:31 af Nielsen
God leder - det handler ikke om hvorvidt han er højre- eller venstreorienteret, men om at han prøver at sælge sig selv som neutral, når han ikke er det. Se på Mogensen & Kristiansen; helt tydeligt at de repræsenterer en bias til hver sin side. Fint for mig, bare man ved det.

@Thomas

Hvordan kan han komme styrket ud af alt? Er han bare blevet styrket og styrket siden 2001?
 
25. jan 01:18 af Mikkel Kruse
"Fogh har besluttet sig for at blive i Danmark," skrev Thomas Larsen for to uger siden:

http://www.berlingske.dk/article/20090112/thomaslarsen/90112159/


Når Fogh snart damper af til sit internationale topjob, er jeg sikker på, at både Thomas Danielsen og Hans Henrik Hansen er leveringsdygtige i forklaringer på, hvordan Thomas Larsen faktisk "kommer styrket ud" af pinlighederne.
 
25. jan 08:57 af NJ
Thomas Larsens "analyser" er pinligt Foghofile.

Tilsvarende rigtigt er det imidlertid også, at venstreføjlspartierne har en suverænt stor sympati blandt hele det danske pressekorps - dette har 180 faktisk også tidligere problematiseret.
Men som altid skal sandheden jo gentages, og gentages.

/NJ
 
25. jan 09:23 af Kåre
Jeg synes også nogle gange at Thomas Larsen er yderst positiv overfor Fogh.

På den anden side skal man huske at der er ytringsfrihed i DK.

Den eneste måde man reelt kan se om Thomas Larsen er blevet brugt, eller har ladet sig bruge, er hvis Fogh får tilbudt et job i udlandet og tager jobbet.

Hvis dette sker må det stå klart at Fogh med flere har ført Thomas Larsen bag lyset.

Thomas Larsen sidder vel ikke at skriver ud i den blå luft at Fogh ikke render af pladsen midt i en krise.

Man må gå ud fra at Fogh selv har sagt dette, og skal nyheden så ikke frem når der har været så meget snak om emnet ?



 
25. jan 09:48 af Hjorten
@ Mikkel Kruse

Og hvad hvis Fogh bliver i DK resten af 2009 ?

Vil 180grader og alle de andre medier, så vende rundt på en talerken, og hylde THomas Larsen for hans klarsyn, og undskylde tilsviningen af ham ?

Det er da latterligt at hænge manden ud fordi han mener at Fogh vil blive året ud, og at dette skulle være i Fogh interesse at han skriver sådan.
Undskyld, prøv dog at høre Kåre Schouu eller Peter Mogensen, de ikke engang forsøger at analysere situationen, men prædiker i stedet blot oppositionens politik, hvor Mogensen med klarhed i stemmen fortæller at "vi" (danmark) jo er nødt til at føre en anden udlændingepolitik - hmm, kunne Vestager/ Søvndal have ønsket sig noget bedre ?

Jeg går ud fra at hetzen mod Larsen, også snart vil overgå Mogenses m.fl.

 
25. jan 10:02 af Kåre
Klummerne skulle hellere handle om nedenstående:

Carsten Koch: Dynamiske effekter af lavere skat er et faktum
"Det er ikke bare noget, jeg tror, men det er noget, jeg baserer på videnskabelige undersøgelser," siger Skattekommissionens formand, Carsten Koch, om dynamiske effekter af skattelettelser.
 
25. jan 10:21 af Ole Birk Olesen
Kære kritikere,

Jeg synes, at vi skal få én ting afklaret: Hvor mange af jer, som i debatten har det standpunkt, at Thomas Larsen ikke er klakør for Anders Fogh Rasmussen og dennes strategi for socialdemokratiseringen af Venstre, læser faktisk Thomas Larsens analyser i Berlingske Tidende?
 
25. jan 10:39 af Kåre
Ole,

Du har ret i at man kan diskutere om Thomas Larsen laver selvstændig politisk analyse.

Jeg synes egentlig mere han refererer end analyserer.

Men det er altså Fogh der er ansvarlig for socialdemokratiseringen af Venstre.
 
25. jan 11:32 af 0,0
0,0 procent til Liberal Alliance og Mr. Saxo Bank...

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1581143.ece
 
25. jan 13:05 af Jan Christensen
Jeg er i det store og hele enig i, at Thomas Larsen er meget Fogh-venlig, men der var alligevel en enkelt undtagelse lige før jul i artiklen "Nytårstale må ikke være en fuser":
(?)"hans fravær giver Thorning en gylden chance for at få en platform i den politisk-økonomiske debat, og den er hun i gang med at skabe. På flere strækninger har hun haft mere rammende vurderinger af krisens dynamik end Fogh."
(?)"Fogh vil selvfølgelig også bruge ord på sit hjertebarn, nemlig afholdelsen af FN?s klimatopmøde i København i det sene efterår 2009 og om muligheden for at nå en banebrydende klimaaftale. Men gør han det projekt vigtigere end økonomien, vil han miste terræn og styrke mistanken om, at han ikke er til stede i dansk politik. Samlet set har Fogh været forbløffende længe om at indse, i hvor høj grad uroen om hans internationale ambitioner har skadet ikke blot ham selv, men også den samlede regering og samarbejdet med Dansk Folkeparti. I løbet af 2008 er hans autoritet for første gang blevet svækket på de indre linjer. Hans folketingsgruppe retter ikke længere automatisk ind, hans ministre efterlever ikke nødvendigvis hans formaninger, og anonyme kilder på topplan er begyndt at ymte kritik af hans management, som ellers har været et af hans største aktiver. Fogh mener selv, at han HAR fastslået, at han vil blive. Men faktum er, at selv hans nærmeste partifæller er usikre på hans intentioner, den konservative top er i vildrede, mens DF-ledelsen er 100 procent overbevist om, at han rejser. Hverken Fogh eller regeringen kan holde til et 2009 med lige så stor turbulens om hans fremtid. Med nytårstalen skal han overbevise om, at han er her og vil blive."
kortlink.dk/67wh
 
25. jan 16:26 af Thomas Danielsen
Kære OBO.

Jeg er selv abonnent på Berlingeren, og læser altid Thomas Larsens analyser med stor fornøjelse.
 
25. jan 17:02 af ..,_
Michael Ulveman er en bruntunge. DVS han er ansat med det ene formål at holde Kong Anders ren bagi, hele tiden
 
25. jan 17:24 af Ole Birk Olesen
Kære Thomas Danielsen,

Hver sin smag. Jeg har altid syntes, at Thomas Larsens analyser (kun overgået af Peter Mogensens) er blandt de mest kedsommelige i dansk dagspresse overhovedet, fordi de (1) befinder sig på et uhyggeligt banalt niveau, som nok egner sig til tv, hvor man skal have alle med, men simpelthen ikke er berigende nok for avislæsere, der må formodes at vide lidt i forvejen og gerne vil blive klogere, og (2) meget ofte er rene gengivelser af, hvordan statsministeren og beskæftigelsesministeren tolker situationen, når de er i deres mest optimistiske humør.
 
25. jan 19:15 af Jørgen Svendsen
Hver sin smag. Jeg har altid syntes, at 180Grader's analyser (kun overgået af Cepos's) er blandt de mest kedsommelige i dansk dagspresse overhovedet, fordi de (1) befinder sig på et uhyggeligt banalt niveau, som nok egner sig til internet, hvor man skal have alle proselytter med, men simpelthen ikke er berigende nok for avislæsere, der må formodes at vide lidt i forvejen og gerne vil blive klogere, og (2) meget ofte er rene gengivelser af, hvordan Lars Seier Christensen og Kim Fournais tolker situationen, når de er i deres mest optimistiske humør.
 
25. jan 20:42 af Ole Birk Olesen
Kære Jørgen Svendsen,

Jeg ved ikke, hvilke analyser på 180Grader du tænker på, for vi bringer ingen. Vi bringer derimod ledere, som er en holdningstilkendegivelse. Hvis du mener, at Thomas Larsen leverer det samme, så er vi ikke uenige. Men problemet er jo, at han og Berlingske Tidende hævder, at han giver os en neutral iagttagelse og tolkning af det politiske liv. Der er altså uoverensstemmelse mellem varedeklaration og indhold.
 
25. jan 21:16 af Thomas Danielsen
Kære OBO.

Hvem leverer, efter din mening, så nogle neutrale og dybdegående analyser? Helle Ib? Margrethe Lyngs Mortensen? Niels Krause-Kjær? Lad os få nogle bud! Eller hører du til blandt dem, der mener, at neutrale analyser ikke findes?
 
25. jan 23:07 af Jens
Qvortrup har fuldstændig ret i sin kritik og hvorfor i himlens navn skulle Michael Ulvemann dog henvende sig til TV2 og spoerge hvorfor de ikke bruger Thomas Larsen medmindre regeringen betragter ham som deres forlængede arm.

Den analyse Qvortrup har hidset sig op over gaar paa at Fogh vil blive i DK fordi problemerne nu er saa store osv.
Det er simpelthen ikke troværdigt at han skulle blive hjemme og ikke vil overlade magten til Loekke hvis de skulle ringe fra Nato.

"analysen" kom kort tid efter Larsen havde været til kaffe paa marienborg og den er "simpelthen for tyk" som Qvortrup meget rammende har kaldt bestillingsarbejdet.
 
26. jan 07:52 af lennart
Ole Birk Olesen ...jeg synes ikke du forholder dig til den første kommentar fra Thomas Danielsens indlæg omkring TV2 og DRs klart oppositions venlige hold af politiske kommentatorer. Det er da åbenlyst
for alle med bare en anelse indsigt. Hvem synes du skal påpege dette faktum.
 
 

Tilføj kommentar

Dit navn:
Kommentar:
 
 
Tilbage til forsiden

Danskerne siger ja til brugerbetaling for hjemmehjælp (10. nov 08:59)
Rohde vil have Haarder som kommissær (10. nov 08:16)
Større udgifter til administration i Løkkes storkommuner (9. nov 14:34)
Tidligere SF-borgmester i Vejle vil stemme borgerligt (9. nov 14:09)
Landsretten frikender Youtube-guldsmed (9. nov 13:22)
Retorikprofessor: Politikere er blevet bedre til at snakke udenom kritik (9. nov 12:17)
SF: Hjemrejseordning for udlændinge skal være med fortrydelsesret (9. nov 11:17)
Penge er uden betydning for kvaliteten af skolens undervisning (9. nov 10:33)
Vesselbo: DF-retorik smitter af på regeringen (9. nov 10:02)
Kvinder stemmer på mænd (9. nov 08:59)
Ernæringsforskere: Fedtskat kan sænke levealderen (9. nov 08:14)
Folketingsflertal vil forbyde tobak til vandpiben (9. nov 07:28)
Aaen: Jeg er stadig kommunist (8. nov 14:13)
Venstreborgmester kritiseres for bilreklame (8. nov 13:37)
DF sikrer millioner til bedre paskontrol (8. nov 13:02)
Samuelsen: Gratis offentlig transport i Horsens (8. nov 11:21)
Akut syge behandles af medicinstuderende (8. nov 09:58)
Klimatopmøde kan gøre kørekort 3.000 kroner dyrere (8. nov 09:35)
  Dagens klumme: Asger Aamund forestiller sig en omvendt Kolind - eller en Helle Thorning: 60% skat på Fyn, 40% alle andre steder.
 
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
Integrationskonsulenter tror ikke, at hjemrejsepenge vil få utilpassede indvandrere til at rejse (10. nov 07:47)
   

   
   
Indenfor 14/03/08
 
 
 

 

   
 
   
Indenfor 14/03/08