180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
180Grader.dk har skiftet system!
Lørdag den 26. maj 2012
     180 web
 
Leder: Forbud igen og igen og igen og igen ...
 
Leder: Kommunismens idealer og kommunismens forbrydelser hænger sammen
 
Leder: Kunst uden armslængde
 
Leder: Den ægte vækstpakke
 
Leder: Las os passe hver sit
 
Leder: Politikeres privatliv skal ikke være fredet
 
Leder: Hurra for skattekonkurrencen!
 
Leder: Danskerne står imod kravet om højere skat
 
Leder: Sæt pjæk på dagsordenen i valgkampen
 
Leder: Krigsgalninge alle vegne
 
Leder: Skattestop - her og der
 
Leder: Udansk Folkeparti slår til igen
 
Leder: Gambia som foregangsland!
 
Leder: Lønborg gør det igen
 
Leder: Klimaforandringer i perspektiv
 
 
12. mar 2008 kl 22:30 Print   Send artikel

Leder: Frihed er vigtigere end demokrati

 
Regeringen hylder demokratiet med en kanon, for demokratiet er under pres, mener regeringen.

Det passer ikke, demokratiet har aldrig haft det bedre. Det er så rodfæstet i danskerne, at det er blevet en ideologi. I dag mener de fleste slet ikke, det er nødvendigt at argumentere for deres holdninger, for de har ikke nogen ud over det demokratiske princip om, at flertallet skal bestemme. De nøjes blot med at konstatere, at de er flest, og så har de ret. Sådan er demokratiet jo.

Hvorfor er det i orden at vedtage en lov, der forbyder rygning på værtshuse? spørger modstanderne. Fordi ikke-rygerne er flest, svarer demokratisterne, og så er den diskussion slut. Hvori består det rimelige i at opkræve op til 72 procent af folks indkomst i skat, afgifter og moms? Fordi et flertal vil det, og hvis du er utilfreds kan du - med Villy Søvndals ord fra en anden sammenhæng - bare skride ad helvede til. Hvorfor skal folkekirken begunstiges med penge fra den almindelige dansker, selvom vedkommende ikke er medlem? Fordi de fleste er.

Og så videre. Heldigvis handler regeringens demokratikanon mere om frihed end om demokrati. Se bare statsminister Anders Fogh Rasmussens første seks sætninger fra forordet: "I Danmark har vi gennem generationer betragtet friheden som en selvfølge. Folkestyret som noget selvklart. Og respekten for liv, frihed og ejendom som selvindlysende. Men vi oplever i disse år, at der fra forskellig side bliver sat spørgsmålstegn ved disse værdier, både her i Danmark og i andre lande. Vi må indse, at opslutningen om folkestyret og respekten for de grundlæggende frihedsrettigheder ikke er en selvfølge. Friheden skal vindes, udvikles og forsvares i hver ny generation."

Det er godt, at friheden fylder så meget i statsministerens tekst, for det unikke ved Vesten og Danmark er faktisk ikke, at folket styrer. Det har folket til alle tider gjort de fleste steder i verden. Magthaverne kan ikke i længden regere hen over hovedet på en majoritet i samfundet, for magthaverne er så få, mens majoriteten er så mange. Det særligt vestlige, og det, der har gjort vores del af verden til den mest succesrige, er netop, at der sættes grænser for majoritetens styre af hensyn til den enkeltes personlige frihed.

Heldigvis har demokratikanonudvalget været helt bevidst om det. Det er derfor, at alle de liberale tænkere er med: John Locke, Montesquieu, Grundtvig, Tocqueville, John Stuart Mill. Alle ville de begrænse flertalsstyret, demokratismen, af hensyn til den personlige frihed. Regeringens demokratikanon siger med disse afdøde herrer: Friheden er målet, demokratiet kan højst være midlet.
AddThis Feed Button Tilbage til forsiden
 
 

Kommentarer

12. mar 23:52 af Astrid
Det er nok lidt af en tilsnigelse at kalde Grundtvig for en liberal tænker.

Men bortset fra det, så er det utroligt, at der er frie-fem liberale tænkere med, men ikke en eneste konservativ. Især når konservatismen har den største politiske filosof af dem alle, nemlig Edmund Burke.

Burke er mest kendt for at have advaret (i 1890) imod den franske revolution, fordi han kunne forudse, at de liberale med alle deres utopiske ideer ville ende med at foranstalte et rædselsherredømme. Og det kom jo til at passe.

Mere info om ham kan fås her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_Burke
 
12. mar 23:53 af Astrid
Rettelse: 1890 skal naturligvis være 1790.
 
12. mar 23:55 af nicolai
ja en flot skåltale er det da, men vi ved jo alle at Fogh er en socialdemokrat, ikke en liberal?
 
13. mar 06:36 af Klaus
@ Astrid

Det er fint nok, at du har hørt lidt om Burke i samfundsfagsundervisningen på dit gymnasium og læst videre om ham på Wikipedia, men det er altså ikke nok til at kalde ham "den største politiske filosof af alle". Find nu lige et mindstemål af ydmyghed frem, det der er for pinligt.
 
13. mar 08:05 af Bo Nake
Burke var ikke partitænker. Allerede i december 1791 skrev han, at nu havde han sagt, hvad han mente om dette emne og kunne ikke gøre mere. For "If a great change is to be made in human affairs, the minds of men will be fitted to it; the general opinions and feelings will draw that way. Every fear, every hope will forward it; and then they who persist in opposing this mighty current in human affairs, will appear rather to resist the decrees of Providence itself, than the mere designs of men. They will not be resolute and firm, but perverse and obstinate." (Citeret efter Matthew Arnold, "The Function of Criticism at the Present Time" (1864))
Burke var altså ikke ideolog, og det har altid undret mig, at partigængere tror, han er en af deres.
 
13. mar 08:22 af Preben
Burke siger, at mennesket ikke er ufejlbarligt, og at man derfor ikke må give for meget magt til ideologerne.

Heldigvis for Burke findes der mange liberale, som netop ikke ønsker, at give magt til andre end folk selv.
 
13. mar 09:06 af Lars
Det er ikke kun Burke, der tager udgangspunkt i menneskets fejlbarlighed. Det gør de fleste liberale filosoffer også, i hvert fald af den angel-saksiske skole, som betyder noget i dag.

De liberale, som Burke protesterede imod var af den franske ligheds-skole, hvis man kan sige det sådan ;-). Begge protesterede imod feudalsamfundets privilegiesamfund, men med vidt forskellige ambitioner.
 
13. mar 09:40 af Astrid
Naturligvis var Burke ikke ideolog - han var jo som konservativ netop imod ideologierne.

Selvfølgelig er det at tage munden fuld, når jeg udnævner Burke til den største politiske tænker af alle gennem tiderne. Men hvem er egentlig større?

Nogle påstår, at Burke var en mørkemand, fordi han advarede imod den franske revolution - og korrekt forudså, at den ville ende i et blodbad. Men han var samtidig en stærk tilhænger af de amerikanske koloniers løsrivelse fra England.

Personligt var han et meget fint menneske. Da kongen tilbød at adle ham, så han kunne blive Lord, sagde han nej tak. Jeg tror, at han er den eneste englænder nogen sinde, der har gjort det.

Så Edmund Burke er sandelig ikke den værste filosof at værdsætte - at han ikke er med i demokrati-kanonen, er intet mindre end en skandale.
 
13. mar 10:04 af Astrid
Jeg ser, at idehistorikeren David Gress var med i det udvalg, der har sammensat den skandaløse demokratikanon.

Jeg må indrømme, at jeg er noget rystet over at høre Gress navn i denne forbindelse, da jeg hidtil har haft et meget positivt indtryk af ham som en vidende og ærlig person, selv om han desværre er katolik.

Jeg undrer mig over, hvordan Gress kan lægge navn til at fravælge Burke i demokratikanonen. Hvis du læser dette her, kære David Gress, så fortæl os lige, om du stadig sover godt om natten efter denne svinestreg, der utvivlsomt skyldes den sædvanlige sammenrotning mellem marxister, kulturradikale og utopiske liberalister?
 
13. mar 11:15 af Lennart Kiil
Ja, det er faktisk en skam at Burke ikke er med. Han forsvarede den amerikanske revolution, men advarede mod den franske.

Bare af nysgerrighed, er Thomas Paine med?
 
13. mar 11:25 af Astrid
Nej, ikke direkte, men den amerikanske forfatning/menneskerettighedserklæring er med.

Jeg tror ikke hverken Paine eller Burke betragtede amerikanernes oprør mod den engelske kolonimagt som en revolution, men mere som en national frigørelse. Men Burke støttede ganske rigtigt de amerikanske oprørere, og det var ikke populært i England dengang...
 
13. mar 12:40 af RasmusE
Jaja, I snakker meget om Burke. Men hvad pokker i hede hule har han med dansk demokratiudvikling at gøre???

Burke forsvarede vist i øvrigt den amerikanske revolution, fordi han lagde vægt på, at det var angelsaksere, og at de derfor med deres angelsaksiske tradition var vant til at være fri for den arbitrære magt, som kongen udøvede i de engelske kolonier. Han mente ikke det lå til franskmænds tradition at leve i et demokratisk samfund, og mente i øvrigt revolutionen gik alt for vidt i demokratisk og lighedsmæssig retning. Han forsvarede i øvrigt ofte aristokratiet, og så adelsmanden som den naturlige hersker, og begræd, at han ikke besad den samme visdom som adelsmanden. Han var bestemt ikke demokrat.

Jeg synes ikke man på nogen måde kan kalde det et ikke-ideologisk standpunkt. At mene, at kun nogle folk egner sig til demokrati er lige så ideologisk, som at sige at alle folk gør.
 
13. mar 13:19 af Astrid
Ja, det kan synes selvmodsigende, at Burke forsvarede den amerikanske revolution, men kritiserede den franske.

Men kritikken af den franske revolution byggede på, at franskmændene gjorde så radikalt op med fortidens traditioner og institutioner, mens amerikanerne derimod forsvarede hævdvundne rettigheder.

Burke er meget relevant for demokratiet, fordi han gjorde op med de totalitære ideologier, der siden har været menneskehedens svøbe. Ikke for ingenting angreb Karl Marx ham voldsomt i Kapitalen.

Her er en link til en dansk artikel om Burke:

http://www.leksikon.org/art.php?n=3646


 
13. mar 13:32 af Daniel
Spøjst at en siddende flertalsregering kan diktere en kanon.

Betyder at at kanonen kunne have et helt andet syn på DDR, hvis eksempelvis Ole Sohn under Søvndal havde været kulturminister om to år ?
 
13. mar 15:28 af Jacob Holm-Jørgensen
Frihed uden demokrati? Det er vel det de autonome går ind for. Velkommen i det gode selskab!
 
13. mar 16:40 af Daniel
"Frihed uden demokrati? Det er vel det de autonome går ind for"

Nej nej, de går bare ind for frihed FOR DEM SELV, det vil sige uden hensyn til andre neutrale og slet ikke til folk de ikke kan lide.

Styreform er for dem ganske irrelevant.

Det Ole siger er blot, at demokrati mister sin betydning hvis det ikke også fremmer frihed. Hvilket er helt i tråd med ideen både i menneskerettigheder og grundlovens frihedskatalog.
 
13. mar 17:01 af Bjarne
Søren Kierkegaard advarede meget imod demokratiet, fordi han anså det for en trussel imod den personlige frihed.

 
13. mar 17:51 af Niels
"Det er godt, at friheden fylder så meget i statsministerens tekst, for det unikke ved Vesten og Danmark er faktisk ikke, at folket styrer. Det har folket til alle tider gjort de fleste steder i verden. Magthaverne kan ikke i længden regere hen over hovedet på en majoritet i samfundet, for magthaverne er så få, mens majoriteten er så mange."

Ole Birk sætter dagligt nye standarter for fantasifuld formidling af verdenshistorie. Ejer den mand overhovedet en bog?

mvh
Niels
 
13. mar 18:47 af Billing.
Niels.

Nej.
 
 

Tilføj kommentar

Dit navn:
Kommentar:
 
 
Tilbage til forsiden

Danskerne siger ja til brugerbetaling for hjemmehjælp (10. nov 08:59)
Rohde vil have Haarder som kommissær (10. nov 08:16)
Større udgifter til administration i Løkkes storkommuner (9. nov 14:34)
Tidligere SF-borgmester i Vejle vil stemme borgerligt (9. nov 14:09)
Landsretten frikender Youtube-guldsmed (9. nov 13:22)
Retorikprofessor: Politikere er blevet bedre til at snakke udenom kritik (9. nov 12:17)
SF: Hjemrejseordning for udlændinge skal være med fortrydelsesret (9. nov 11:17)
Penge er uden betydning for kvaliteten af skolens undervisning (9. nov 10:33)
Vesselbo: DF-retorik smitter af på regeringen (9. nov 10:02)
Kvinder stemmer på mænd (9. nov 08:59)
Ernæringsforskere: Fedtskat kan sænke levealderen (9. nov 08:14)
Folketingsflertal vil forbyde tobak til vandpiben (9. nov 07:28)
Aaen: Jeg er stadig kommunist (8. nov 14:13)
Venstreborgmester kritiseres for bilreklame (8. nov 13:37)
DF sikrer millioner til bedre paskontrol (8. nov 13:02)
Samuelsen: Gratis offentlig transport i Horsens (8. nov 11:21)
Akut syge behandles af medicinstuderende (8. nov 09:58)
Klimatopmøde kan gøre kørekort 3.000 kroner dyrere (8. nov 09:35)
  Dagens klumme: Asger Aamund forestiller sig en omvendt Kolind - eller en Helle Thorning: 60% skat på Fyn, 40% alle andre steder.
 
Foto: Bax Lindhardt / Scanpix
Integrationskonsulenter tror ikke, at hjemrejsepenge vil få utilpassede indvandrere til at rejse (10. nov 07:47)
   

   
   
Indenfor 14/03/08
 
 
 

 

   
 
   
Indenfor 14/03/08