| |
Kommentarer |
| 31. mar 09:07 af Claus Wøbbe |
| Det er i det hele taget uacceptabelt at andre end staten kan ekspropriere. Dette bør ligge klart og utvetydigt udenfor kommunernes kompetenceområde. |
| |
| 31. mar 09:12 af Christian A. Pedersen |
Så er det officielt. Man har ophævet den private ejendomsret i Danmark.
Hvordan kan en Borgmester fra et såkaldt liberalt parti være med til sådan noget ? |
| |
| 31. mar 09:28 af Peter |
| Det er dybt godnat, at en såkaldt liberal borgmester kan være med at lave en sådan svinestreg. Hvis eller vi kan få fogh til at tage stilling til noget som helst, burde han foranledige en eksklusion af den pågældende borgmester. S har set rigtigt, den personlige frihed, herunder den ukrænkelige grundlovsikrede ejendomret er truet under denne borgerlige regering - og det er absurd. At S så har andre motiver er anden sag. |
| |
| 31. mar 09:42 af Rasmus J. |
Mennesket/Individet bliver jo blot opfattet, som et "skattebatteri" for gruppetænkerne. Alt hvad der er ens ejendom ser de som deres.
Udover overstående sag, så kan man tydelig se det i teserne fra Socialdemokraterne, som en gang for alle opdeler samfundet i herskerklassen (politikere og embedsmænd som ved bedst) og slaveklassen (individerne) med deres "pligt kommer før ret".
Selvom man sikkert kunne vælge at læse det, som almindelig sund fornuft at "man skal yde for at nyde", så skal man være mere end opmærksom når ordene kommer fra en flok forvirret socialister der har sympati for afskaffelsen af ejendomsretten. Der er ingen tvivl om, at socialdemokraterne er ved, at lægge op til, at gøre op med ejendomsretten § 73, som kræver fuldstændig erstatning, når politikerne forbryder sig imod ens ejendomsret, fordi man skal nu have PLIGT til at forsørge herskerklassens og dens idéer.
Ikke at grundloven er noget at råbe hurra for, da den er hullet som en si, når det kommer til individets rettighederne (stort set samme grundlov var på plads da den danske stat angav danskere til nazisterne, senere brugt til at indfører verdens højste skatter, og europas mest overskridende love imod privatlivet med statens anti-terror pakke).
Disse irrationelle gruppetænkere, hvis eneste mål syntes at være kontrol over andre mennesker er sølle individer, som burde træde væk fra magten for de kan åbentlys ikke håndtere den uden at rage til sig. |
| |
| 31. mar 09:46 af Mons |
Det her svarer jo nøje til
http://en.wikipedia.org/wiki/Kelo_v._New_London
Venstre-borgmesteren er en skamplet for et parti, der kalder sig liberalt. |
| |
| 31. mar 10:03 af Rasmus J. |
At der er en person fra Venstre overrasker mig ikke... jeg husker da Anders Fogh sad og forklarede hvor fremragende indførelsen af verdens højeste moms sats var. Derudover ender vi ikke med verdens højest skat, hvis ikke Venstre var hærget af gruppetænkere.
Der har nemlig været en alliance imellem socialidemokraterne og venstre. Socialidemokraterne starter uhæmmet stats/kommunal forbrug for at købe de irrationelle stemmer i samfundet, og Venstre får derefter opgaven med at tage værdierne fra de rationelle mennesker i samfundet under påskud af "jamen vi er jo rationelle individer ligesom jer"... sandheden er dog blot at begge parti er gruppetænkere, som på hver sin måde er overbevist om, at ligenetop de ved hvad der er bedst for andre end individerne selv.
Man kan håbe, at fremtidige generationer af Venstre folk ikke fortsætter denne symbiose med Socialdemokraterne, og lader dem drukne i deres egne selvskabte problemer. |
| |
| 31. mar 10:20 af Vagnry |
Ups, undskyld totalt kiks i forrige citat fra Foghs minimalstatsbog om ekspropriation, som han dengang mente kommunerne ikke skulle have lov til. Det var ikke meningen I skulle have hele bogen, det er for slemt!
Læs selv det relevante her, søg på eksproprition på siden, efter 6-7 hits har i de daværende holdning http://minimalstaten.venstre.dk/index.php?id=2565 |
| |
| 31. mar 10:42 af jimmi kristensen |
Ja, der sår i grundloven at ejendomsretten er ukrænkelig.
Dette fortolkes i moderne retsfortolkning som statens ejendomsret over borgerne og deres ejendom....
Var det mon på den måde de ville tilbage til Danmark i 1920? Lad os få de gode gamle jordlovsplakater tilbage, og op på hver lygtepæl, i Haderslev, Assens, Vejle, Horsens og alle de andre steder hvor kommuner stjæler folks ejendom for at udstykke til byggegrunde, sommerhuse, golfbaner etc |
| |
| 31. mar 10:44 af Kjeld Flarup |
| Kommuner har faktisk ikke ret til at ekspropriere i følge grundloven |
| |
| 31. mar 10:48 af Dan Bjerring |
Nu skal man passe på ikke at hejse den liberale fane så højt, at man mister jordforbindelsen. Hele sagen om eksproprieret jord er nemlig endnu mere speget end som så.
Så vidt jeg er orienteret, gælder nemlig andre skatteregler, hvis kommunerne ekspropprierer jorden end hvis bonden sælger den frivilligt. Derfor er det ganske almindeligt, at kommuner indgår "latrinære aftaler" med sælgere af jord - salgsprisen er lidt lavere, hvis kommunen til gengæld vil ekspropriere, hvorved der spares enorme beløb i skat for sælgeren.
Det er vist, som de siger en "win-winn-situation" for kommuner og joprdejere.
Det er såmænd skatteministeren, der står i taberens rolle.
|
| |
| 31. mar 12:22 af Rasmus J. |
@ Dan Bjerring
Det lyder jo som ren merkantilisme, hvilke burde få liberale til at hejse fanen så højst som overhovedet muligt! |
| |
| 31. mar 12:31 af ole |
Hold altså op, hvor bliver man bange for det offentlige Danmark. Specielt når man så lige har siddet og læst en anden artikel om skat og fastsættelse af huslejer.
Der er ikke megen service mere gemen, brutal magtanvendelse. F Ø J |
| |
| 31. mar 12:33 af Svend P |
| Forskellen var, at landmanden blev tilbudt 27 kr pr hektar(tror jeg nok det var), og prisen var typisk 130 kr, men han ville godt sælge for 76 kr. Så skal der godt nok spares en del i skat, før det hænger sammen! |
| |
| 31. mar 13:34 af Svend P |
| Det har nok været 27 kr pr kvm, da der "kun" er 42 hektar. Jeg forstår mig ikke på landbrugsjord, så jeg ved ikke om det er meget eller lidt ;-) |
| |
| 31. mar 13:55 af Jesper J. |
| Den sag stinker langt væk af korruption. |
| |
| 31. mar 14:02 af jimmi kristensen |
det ligger langt under de halve af markedsprisen selv på marginaljord, så der er de facto tale om tyveri. Selv i de Østeuropæiske EUlande er det vanskeligt at finde jord til den pris medmindre der er tale om skov eller bjergområder.
Statens klamme hånd fra jordlovsplakaterne slår til igen. |
| |
| 31. mar 14:27 af Michael Larsen |
| Svend P og andre; landbrugsjord til landbrug handles typisk til 20 kr kvm. Her i det østsjællandske hvor jeg bor, er jord til byzone som ikke er byggemodnet oppe i mindst 600 kr pr kvm. Sagen er iøvrigt nok lidt anderledes end de fleste debattører har gjort sig klart. Foreligger der en lokalplan, kan kommunen kun ekspropriere til en reel handelspris og så er det skattefrit for den det går ud over. Her er der sikkert tale om at der ikke er en lokalplan endnu. Jeg mener at skattteministeren for et par år siden sagde i folketinget at så må man ikke ekspropriere, der har man ellers gjort tidligere. Det rent principielle er, at hvis "det almene vel" er på spil, må kommunerne også kunne ulejlige sig med at lave en lokalplan før de eksproprierer. |
| |
| 31. mar 17:02 af Nikolaj Hawaleschka Stenberg |
| Måske vi skulle have Jacob Machamgama til at skrive noget om det. Det er jo, trods alt, hans advokatfirma der er på Laus side :-) |
| |
| 31. mar 17:44 af Moralens Vogter |
| Nåda, Har selskabet givet byggeudvalget en 'studierejse' til økologisk Silo-byggeri i Caribien? |
| |
| 31. mar 20:12 af Markus Lund |
| Skandaløst af Venstre - men endnu mere skandaløst at den private ejendomsret i det hele taget eksisterer, for den er tilsyneladende årsag til hele problemet. |
| |
| 31. mar 22:15 af Kim Stenberg |
Jeg håber at familien Skau vinder retsagen i vestre landsret omkring eksproprieringen af han jord i Bramdrup i Haderslev. Det er skandaløst at tvingen manden til at sælge til 27 kr per kv når prisen på tilsvarende jord i øsrjylland sælges til 130 kr kvm......og især når Skau er villig til at indgå forlig til 76 kr pr kvm.
Tænk hvis mit hus tilfældigvis lige lå på et stykke jord som en privat virksomhed villekøber og så beder kommunen foretage ekspropriering af min jord....til en væsentlig lavere pris en merkedsprisen.....det er godt nok uhyggelige perspektiver.
Jeg som har været liberal i hele mit liv skal ihvertflad IKKE stemme på vores liberale borgmester næste gang........han er efter min mening mere socdem end liberal. |
| |
| 31. mar 22:24 af Abiat |
H.P. Geil er vel en af disse tvivlsomme typer, der går til valg på et partiprogram, han ikke vil overholde.
Men dem har Venstre mange af.
H.P. Geils adfærd er stærkt forkastelig.
|
| |
| 1. apr 08:35 af niels |
| Magtfordrejning af værste slags.Endnu en gang har venstrefolk det svært med at overholde demokratiets spilleregler. Borgmesterens handlemåde er en bananrepublik værdig. |
| |
| 1. apr 12:30 af Daniel |
Det er korruption der grænser til mandatsvig. Hvis den køres igennem, så skal Geil næsten politianmeldes.
Grundloven er klar - Ekspropriation SKAL ske til markedsprisen. Punktum. |
| |
| 2. apr 18:46 af HJ |
Det lugter af korruption.... ?!
|
| |
| 9. apr 19:35 af Tolder |
@Abiat
Enig. Hele den såkaldte borgerlige fløj er forloren og rådden. Kun DF har så nogenlunde holdt deres sti ren, selv om de også har lig i lasten.
|
| |
| |
Tilføj kommentar |
|
|
| |
| Tilbage til forsiden |